Logo
Gratis beleidsanalyse

5 redenen waarom praten over je problemen met een vertrouwenspersoon echt helpt!

5 redenen waarom praten over je problemen met een vertrouwenspersoon echt helpt!
Inhoudsopgave

Praten lost toch niks op?

Praten over je problemen? En dan ook nog met een vreemde buitenstaander als een vertrouwenspersoon die je helemaal niet kent?! Lost dat iets op? Het antwoord op deze vraag is simpel: Ja, praten over je problemen helpt echt! En juist praten met een buitenstaander, zoals een vertrouwenspersoon helpt! Zelfs al is het voor een relatief ‘klein probleem’. Hier zijn 5 redenen waarom praten met een vertrouwenspersoon echt helpt.

1. Zelfreflectie

Soms begrijpen we onze eigen problemen niet of weten we niet goed waar bepaalde gevoelens zoals irritatie, boosheid of verdriet vandaan komen. Dit kan omdat we niet altijd in staat zijn om op onszelf te reflecteren of we nemen de tijd niet om hier bij stil te staan. We ontwikkelen in de loop der jaren ook patronen hoe we met onze problemen omgaan en voor veel mensen is het niet altijd de gewoonte om deze te delen met anderen.

Toch is het wel degelijk zinvol om je problemen met buitenstaanders te delen. Een buitenstaander, zoals een professionele vertrouwenspersoon, is namelijk getraind in het helpen reflecteren op je eigen gedrag en helpt je om te begrijpen waarom je bepaalde dingen doet en waar bepaalde gevoelens vandaan komen. Juist omdat diegene een buitenstaander is en de situatie en de betrokkenen niet kent, kan deze persoon de ‘juiste’ vragen stellen die je zelf door bepaalde aangeleerde denk- en gedragspatronen al voor jezelf bent gaan invullen en als ‘normaal’ bent gaan beschouwen. Een buitenstaander die je helpt met je zelfreflectie kan dus heel nuttig zijn.

2. Neutraal

Praten met een collega, vriend of familielid kan zinvol zijn maar deze kunnen soms ook teveel betrokken zijn of al een gekleurd beeld hebben van bepaalde situaties of personen. En daarnaast heb je niet altijd zin om met collega’s, vrienden of familie over problemen te praten. Een externe vertrouwenspersoon kan dan de oplossing zijn. De externe vertrouwenspersoon is een neutrale buitenstaander. Hij/zij zal vol begrip naar je verhaal luisteren maar ook vragen wat bepaalde situaties voor gevoelens bij je oproepen en doorvragen naar de eventueel achterliggende oorzaken hiervan. Door samen te verdiepen en te zoeken naar deze oorzaken ontstaat er inzicht en mogelijkheden om zelf het probleem op te lossen.

3. Zelf de oplossing kiezen

Nadat je bij een vertrouwenspersoon – je hart hebt kunnen luchten en meer inzicht hebt gekregen in wat de oorzaken zijn van die gevoelens van bijvoorbeeld boosheid, schaamte of stress, kun je samen mogelijke oplossingen gaan onderzoeken. Zonder direct te besluiten of je het probleem überhaupt wel wilt gaan aanpakken, kan de vertrouwenspersoon met jou de mogelijke oplossingen gaan verkennen. Vaak zijn er meerdere oplossingen mogelijk en kun je dus kiezen welke oplossing het beste bij je past. Een vertrouwenspersoon is iemand die ervaring heeft en oplossingen kan aandragen waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. Hij/zij kan samen met jou bepalen wat de mogelijke voor- en nadelen zijn van de verschillende oplossingsrichtingen. Uiteindelijk kies jij of je er iets mee wilt gaan doen en welke oplossing het beste bij jou en de situatie past.

4. Praten over emoties is soms lastig

Voor veel mensen is stilstaan bij hun eigen emoties niet iets wat ze snel doen. Laat staan er met anderen over praten! Waarom gedrag van anderen ons soms irriteert of zeggen wat ons dwars zit, schiet er vaak bij in. Al snel gaan we door in de waan van de dag. Toch kan het enorm opluchten om te praten over je gedachten en gevoelens. Met de hulp van een buitenstaander, die goed weet door te vragen naar de herkomst van bepaalde emoties, leer je jezelf veel beter te begrijpen.

5. Leren van de gelukkige momenten

Juist op de momenten waarop je geen problemen hebt en je gelukkig voelt kan het heel zinvol zijn om met een vertrouwenspersoon te praten. Samen met een buitenstaander kun je juist dan heel veel over jezelf te weten komen door na te gaan wat je op dat moment precies gelukkig maakt, wat je kunt doen om dit te behouden en wat je juist moet proberen te voorkomen. Juist als het goed met je gaat moet dit ook onderhouden om problemen in de toekomst te voorkomen.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.