Wat is constructieve feedback?
Het geven van constructieve feedback is praten op een manier waarbij er wordt gefocust op verbetering en groei. Hierbij let je erop dat je de ander niet kwetst, maar juist motiveert om te groeien. in plaats van zeggen ‘’je hebt dit slecht gedaan’’, zou je zeggen ‘’deze aanpak werkt niet dus laten wij kijken naar andere oplossingen.’’
Deze manier van feedback geven bevordert de persoonlijke groei van de tegenpartij zonder hen onzeker te maken of te kwetsen. Dit is een essentiële vaardigheid in teamverband of een werkomgeving om over te beschikken. In dit blog leggen wij jou niet alleen uit hoe je dit effectief aanpakt, maar ook hoe jij op een motiverende manier leert spreken.
7 tips voor constructieve feedback geven zonder iemand te kwetsen
Ben jij klaar om deze waardevolle manier van spreken te benutten? Wij hebben hieronder de 7 tips op constructief feedback te geven zonder iemand te kwetsen:
1. Begin met positieve punten
Het is belangrijk om de nadruk te leggen bij alles dat goed ging voordat er wordt gesproken over verbeterpunten. Wanneer je dit niet doet kan je een gevoel opwekken waarbij de ander onzeker wordt over zijn rol. Dit kan leiden tot afname van de werkmotivatie. Dat is uiteraard het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
2. Gebruik de ‘’sandwich’’ methode
De sandwich methode werkt als volgt: Je begint met een positieve opmerking, daarna volgt het verbeterpunt en je sluit af met nog een positieve opmerking. Voor de ontvanger van de kritiek werkt het makkelijker om zich dan open te stellen voor feedback.
3. Wees specifiek en gedetailleerd
Vermijd vage feedback als ‘’je kunt dit beter doen’’ of ‘’de prestaties mogen omhoog’’. Door direct te zijn weet de ontvanger precies wat er verbeterd moet worden en hoe dit kan worden aangepakt. Anders worden ook op deze manier gevoelens van onzekerheid gecreëerd en kan dit tot gevolg hebben dat het werk stroef loopt.
4. Focus op het gedrag, niet de individu
Zorg dat je praat op een manier waarop je de focus legt op het gedrag of de situatie en niet het individu. Een voorbeeld hiervan is om niet te zeggen ‘’je doet dit altijd verkeerd’’, maar juist te spreken als ‘’de manier waarop je dit aanpakt werkt niet’’. Zo leg je het probleem niet bij de persoon zelf, maar de manier van aanpak.
5. Biedt oplossingen aan
De feedback is pas waardevol wanneer dit gepaard gaat met oplossingen en verbeterpunten. Het is altijd goed om te horen wat beter kan. Wel is het nog beter om te horen hoe dit eruit zou moeten zien. Zo is er een duidelijk doel om naartoe te werken en weet de ontvanger wat hem/ haar te doen staat.
6. Plan het juiste moment in
Het gesprek voeren op een rustig moment in een privé-werkomgeving is belangrijk. Het is niet prettig wanneer er tijdens dit gesprek dingen tussenkomen, of je het idee hebt dat andere mee kunnen luisteren. Zorg er daarom voor dat dit op een onverstoord moment plaatsvindt waar beide partijen zich op zijn gemak voelen.
7. Wees open voor feedback
Beide partijen zullen moeten opstaan voor feedback, zowel de ontvanger als degene die de feedback levert. Het kan zijn dat de ontvanger het niet eens is met de stellingen. Zij horen hierop te kunnen reageren op een manier die ook niet kwetsend wordt ervaren.
Welke woorden moet je niet gebruiken bij constructief feedback
Ondanks dat het doel van constructieve feedback is dat het openlijk wordt ontvangen, zijn er toch een paar woorden om te vermijden. Deze woorden kunnen de boodschap anders overbrengen en nare gevoelens opwekken. Hieronder een lijstje met woorden die je kunt vermijden tijdens constructieve feedback:
- ‘’Maar’’: Niemand wordt wijzer van advies dat klinkt als ‘’je schrijft leuk, maar..’’. Niet alleen demotiveer je de tegenpartij. Ook haal je een positieve eigenschap hiermee naar beneden.
- ‘’Proberen’’: Het woord proberen impliceert dat iets misschien niet lukt. Dit is niet de juiste instelling en werkt motivatie tegen voor beide partijen.
- ‘’Doe het zoals’’: De ontvanger vergelijken met een ander creëert een gevoel van minderwaardigheid. Werknemers of collega’s met elkaar vergelijken heeft zin voor niemand en zorgt voor nare emoties. Probeer dit te vermijden.
- ‘’Nooit’’ of ‘’Altijd’’: Je kunt niet met zekerheid zeggen dat iemand iets ‘’nooit’’ of ‘’altijd’’ doet. Daarnaast geef jij de tegenpartij het gevoel dat iets onomkeerbaar is. Zo blijft er weinig motivatie over om iets aan de situatie te doen, gezien het ‘’altijd’’ hetzelfde blijft.
Constructieve feedback geven zonder iemand te kwetsen gaat een stuk makkelijker wanneer je deze richtlijn gebruikt. Oefen met de manier van spreken en uiteindelijk gaat dit vanzelf. Merk je toch dat je het soms lastig vind om anderen te motiveren? Haal dit blog er weer bij en oefen zo vaak als je nodig hebt!