Waarom is je grenzen aangeven op werk belangrijk?
Grenzen aangeven op werk is op allereerste plek het belangrijkste voor jezelf. Steeds vaker krijgen mensen een burn-out door een te hoge werkdruk. Hierom is het belangrijk om te leren grenzen stellen en hier niet meer overheen te gaan. Daarnaast kun jij een aantal dingen ervaren wanneer je wél over je grens heen gaat:
- Verminderde productiviteit: Wanneer er verzoeken blijven komen van collega’s kan je niet productief te werk gaan. Als jij leert je grenzen aan te geven op de werkvloer, hou je meer tijd over voor je eigen takenlijst.
- Onduidelijkheid voor de tegenpartij: Niet alleen jij hebt meer duidelijkheid nodig, maar de tegenpartij ook. Het is lastig om te lezen dat jij taken liever niet doet wanneer je altijd ja zegt. Om te voorkomen dat er onduidelijkheid heerst in de band met je collega’s is het goed om voortaan meer direct te zijn.
- Leveren van half werk: Door te veel taken ga jij jezelf voorbij. Je eigen werk kan hierdoor afgeraffeld worden. Dit wil natuurlijk niemand.
- Te hoge werkdruk ervaren: Niemand op de werkvloer wordt zich bewust van een te hoge werkdruk wanneer niemand dit aangeeft. Wees duidelijk met de dingen die je ervaart en zoek naar oplossingen.
5 tips om voortaan duidelijk grenzen aan te geven op de werkvloer
Om te zorgen dat jij je grenzen bewaakt op de werkvloer hebben wij dè 5 gouden tips voor jou opgeschreven. Hierdoor kan jij binnenkort met een gerust hoofd naar werk en eindelijk jouw takenlijst afwerken. Dit is hoe jij voortaan je grenzen kunt bewaken:
1. Leer jezelf om vaker ‘nee’ te zeggen
Dit zal even onnatuurlijk aanvoelen. Toch is het goed om hiermee te oefenen. Waarschijnlijk zit jouw eigen agenda al propvol en is er weinig ruimte voor andere verzoeken. Dit zijn momenten waar jij best voor jezelf mag opkomen en een duidelijke ‘nee’ mag verkopen. Uiteraard is het goed om altijd een plek in de agenda open te houden voor spoedgevallen, maar wanneer dit niet het geval is kan je altijd leunen op het woord ‘nee’.
2. Kom later op vragen terug
Geef jezelf even de tijd en ruimte om over vragen na te denken. Grenzen aangeven op werk begint al bij het realistisch kijken naar je eigen agenda. Vraag jezelf af of je wel ruimte hebt tussen jouw takenlijst. Zo kun je gemakkelijk de werkdruk verminderen. Wanneer jij een duidelijk beeld hebt van jouw dag kan je terugkomen op de vraag van jouw collega. Je wilt natuurlijk niet je vrije avond opgeven omdat je te snel akkoord gaat met een verzoek.
3. Begin met assertieve communicatie
Assertieve communicatie betekent dat je denkt uit het verlangen van de ander, maar ook die van jezelf. Dit wil zeggen dat je de boodschap overbrengt zonder eromheen te draaien. Jezelf leren om assertief te communiceren is een waardevolle vaardigheid. Je bewaart hierbij je eigen rust op een respectvolle manier. Daarnaast kan je de keuze leggen bij de ander. Zo kan je bijvoorbeeld een vraag beantwoorden op de volgende manier: ‘Als het op een ander moment zou kunnen zou dit beter uitkomen voor mijn agenda. Is dit mogelijk?’. Dit is een voorbeeld van assertieve communicatie. Door hiermee te oefenen voorkom je onduidelijkheid voor de andere partij en geef je duidelijk je eigen behoefte aan.
4. Oefen met het aangeven van je grenzen op werk
Misschien vind jij het te lastig om in één keer je grenzen aan te geven. Begin daarom klein. Start met het verkopen van ‘nee’ in een makkelijke situatie. Denk hierbij aan een vriend/ vriendin die de zoveelste keer om een gunst vraagt. Stukje bij stukje gaat het makkelijker worden om je grens aan te geven. Daarnaast kan je ook bepaalde situaties visualiseren en bedenken hoe je hierop zou reageren om je rust te bewaren. Uiteindelijk ga je zo vaak oefenen dat het op den duur gemakkelijker wordt.
5. Geef feedback volgens de 4G methode
Heb jij moeite met je collega aanspreken wanneer zij over jouw grenzen heen gaan? Met de 4G methode hoef jij je niet meer druk te maken hoe jij je collega aan moet spreken. Dit bedachte model door Harry Ingham en Josef Luft is zo ontworpen om jou te ondersteunen om je grenzen aan te geven op werk. Het opbouwen van feedback via de 4G methode werkt als volgt:
- Gedrag: Benoem het gedrag dat jij bij de ander hebt geobserveerd.
- Gevoel: Geef aan wat voor gevoelens dit bij jou oproept.
- Gevolg: Vertel welk effect dit gedrag op jou heeft.
- Gewenst gedrag: Leg uit hoe jij het voortaan liever zou zien.
De 4G methode maakt het aanspreken van je collega een stuk makkelijker. Daarnaast is het voor de ander ook duidelijker wat je van hen verwacht. Om jou een beter beeld te geven van deze methode hebben wij hier 4 voorbeelden voor jou klaarstaan:
- Gedrag: Het valt mij op dat je vaker bij mij aanklopt voor spoedzaken wanneer mijn agenda al overvol is.
- Gevoel: Dit geeft mij veel stress, gezien ik nauwelijks tijd heb voor mijn eigen takenlijst.
- Gevolg: Ik kom hierdoor niet aan mijn taken toe en werk op mijn vrije avonden verder.
- Gewenst gedrag: Graag zou ik je voortaan willen vragen om te kijken of je dit niet zelf kan oplossen voordat je naar mij toekomt.
Grenzen aangeven op werk met hulp van De Vertrouwensdienst
Heb jij ondanks deze tips toch moeite met het aangeven van je grens op werk? Onze experts kunnen jou hierbij helpen! Samen met één van onze professionals kun je gaan zitten om de tafel om jouw situatie te bespreken. In samenwerking kijken wij waar jij aan kan werken en maken wij een plan van aanpak. Dit en nog meer leer je tijdens de waardevolle en educatieve trainingen bij De Vertrouwensdienst. Neem vandaag nog contact met ons op zodat jij binnenkort geen moeite meer hebt met jouw grenzen bewaken!