De vragen en antwoorden op een rij.
Wij krijgen regelmatig de vraag van organisaties in hoeverre zij invloed kunnen uitoefenen op wat hun medewerkers op social media posten. Maar ook andersom vragen medewerkers zich af waarom hun werkgever zich bemoeit met privé-zaken. Maar wat nu als de berichten online omstreden meningen of gedrag laten zien? Niet zelden is dit onderdeel van stevige discussies op de werkvloer. De werkgever is bang voor reputatieschade en de medewerker vindt het verregaande bemoeizucht en voelt zich aangetast in het recht op een privé leven naast het werk.
Mag je als medewerker alles zomaar zeggen en doen op social media en heeft je werkgever daar inderdaad niks over te zeggen? In dit blog gaan we dieper in op deze en andere vragen over social media van medewerkers.
Mag de werkgever zich bemoeien met wat een medewerker op social media plaatst?
In sommige gevallen is het inderdaad zo dat de werkgever zich mag bemoeien met wat een medewerker online heeft geplaatst. Het kan zelfs zo ver gaan dat een werkgever van een medewerker mag eisen om een bepaald bericht te verwijderen. Het uitgangspunt in de wet is dat de medewerker recht heeft op een privé leven naast het werk, maar er zijn wel grenzen.
Als berichten die de medewerker online plaatst negatieve gevolgen heeft voor de werkgever dan wordt die grens overschreden en mag de werkgever de betreffende medewerker opdracht geven om de berichten te verwijderen en te stoppen met het plaatsen van soortgelijke berichten.
Moet je als werkgever het gedrag van je medewerkers op social media gaan controleren?
Het antwoord op deze vraag is nee! Om iedere maandagochtend te gaan bekijken wat je medewerkers in het weekend hebben gedaan, hoe ze zich hebben gedragen en wat ze hierbij hebben gezegd is geen passende oplossing! Maar je kunt wel heel veel doen om te voorkomen dat je als werkgever en werknemer in een conflictsituatie terechtkomt over online gedrag.
Zijn dwingende afspraken voor online gedrag de oplossing?
Een oplossing om te voorkomen dat je met medewerkers in heftige discussies terechtkomt over online berichten is gelegen in een gedragscode of gedragsregels. Een gedragscode van een organisatie geeft richting aan waar de grens ligt tussen wenselijk en ongewenst gedrag van medewerkers tijdens en buiten werktijd.
Tegelijkertijd moet een gedragscode niet worden gezien als dwingende wetgeving voor medewerkers waarin alle soorten ongewenst gedrag zijn beschrijven. Maar in een gedragscode kan wel worden beschreven wat van medewerkers mag worden verwacht in hun gedrag online in relatie tot hun werk.