Logo
Gratis beleidsanalyse

Heb je als werkgever dan helemaal niets te zeggen over wat je medewerkers op social media plaatsen?

Heb je als werkgever dan helemaal niets te zeggen over wat je medewerkers op social media plaatsen?
Inhoudsopgave

De vragen en antwoorden op een rij.

Wij krijgen regelmatig de vraag van organisaties in hoeverre zij invloed kunnen uitoefenen op wat hun medewerkers op social media posten. Maar ook andersom vragen medewerkers zich af waarom hun werkgever zich bemoeit met privé-zaken. Maar wat nu als de berichten online omstreden meningen of gedrag laten zien? Niet zelden is dit onderdeel van stevige discussies op de werkvloer. De werkgever is bang voor reputatieschade en de medewerker vindt het verregaande bemoeizucht en voelt zich aangetast in het recht op een privé leven naast het werk.

Mag je als medewerker alles zomaar zeggen en doen op social media en heeft je werkgever daar inderdaad niks over te zeggen? In dit blog gaan we dieper in op deze en andere vragen over social media van medewerkers.

Mag de werkgever zich bemoeien met wat een medewerker op social media plaatst?

In sommige gevallen is het inderdaad zo dat de werkgever zich mag bemoeien met wat een medewerker online heeft geplaatst. Het kan zelfs zo ver gaan dat een werkgever van een medewerker mag eisen om een bepaald bericht te verwijderen. Het uitgangspunt in de wet is dat de medewerker recht heeft op een privé leven naast het werk, maar er zijn wel grenzen.

Als berichten die de medewerker online plaatst negatieve gevolgen heeft voor de werkgever dan wordt die grens overschreden en mag de werkgever de betreffende medewerker opdracht geven om de berichten te verwijderen en te stoppen met het plaatsen van soortgelijke berichten.

Moet je als werkgever het gedrag van je medewerkers op social media gaan controleren?

Het antwoord op deze vraag is nee! Om iedere maandagochtend te gaan bekijken wat je medewerkers in het weekend hebben gedaan, hoe ze zich hebben gedragen en wat ze hierbij hebben gezegd is geen passende oplossing! Maar je kunt wel heel veel doen om te voorkomen dat je als werkgever en werknemer in een conflictsituatie terechtkomt over online gedrag.

Zijn dwingende afspraken voor online gedrag de oplossing?

Een oplossing om te voorkomen dat je met medewerkers in heftige discussies terechtkomt over online berichten is gelegen in een gedragscode of gedragsregels. Een gedragscode van een organisatie geeft richting aan waar de grens ligt tussen wenselijk en ongewenst gedrag van medewerkers tijdens en buiten werktijd.

Tegelijkertijd moet een gedragscode niet worden gezien als dwingende wetgeving voor medewerkers waarin alle soorten ongewenst gedrag zijn beschrijven. Maar in een gedragscode kan wel worden beschreven wat van medewerkers mag worden verwacht in hun gedrag online in relatie tot hun werk.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Wat is dan wel de juiste manier?

Zowel voor organisaties als medewerkers is het belangrijk om met elkaar te verkennen wat wel en wat niet toelaatbaar is voor online gedrag. Zo’n verkenning vindt plaats door hier met elkaar het gesprek over aan te gaan. Dergelijke gesprekken in organisaties zijn uit onze ervaring niet alleen verhelderend maar zelfs hele leuke gesprekken! Er zijn immers ook alleen maar overeenkomstige belangen zoals: een gezond bedrijf, goede reputatie en een gezonde balans tussen werk en privé.

Door middel van stellingen en voorbeelden wordt met elkaar de grenzen bepaald en uiteindelijk vastgelegd hoe medewerkers van organisaties zich online wensen te gedragen. En mochten het dan alsnog een keer misgaan dan kan er eenvoudig worden teruggevallen op de afspraken die je hier als organisatie eerder met elkaar over hebt gemaakt.

Hulp nodig?

Wil je als organisatie ook graag afspraken maken over online gedrag van je medewerkers? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden die passen bij jouw organisatie.

 

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.