Waarom het verschil tussen pesten en plagen op werk begrijpen belangrijk?
Pesten en plagen zijn beide een vorm van interactie, maar met verschillende doeleinden. Het herkennen van de intentie van deze manier van communiceren is belangrijk. Plagen is namelijk een speelse, onschuldige manier van spreken. Daarentegen is pesten bedoeld met de intentie om iemand negatieve emoties te laten ervaren. Zulke emoties zijn bijvoorbeeld vernedering, angst of verdriet. Dit gedrag mag niet getolereerd worden op de werkvloer en daarom is het verschil tussen pesten en plagen op werk herkennen van noodzaak.
Wat is plagen op de werkvloer?
Plagen is vaak een informele vorm van interactie waarbij medewerkers met elkaar lachen of een grap maken. Dit is vaak zonder kwade bedoelingen. Het plagen is meestal gebaseerd op een goede verstandhouding en gebeurt in een speelse en onschuldige context. Hier zijn een aantal voorbeelden en kenmerken van plaag gedrag:
- Kenmerken van plagen: Het is vaak luchtig, goedbedoeld en gericht op het versterken van sociale banden.
- Voorbeeld van plagen: Een collega maakt een grap over iemands manier van koffie drinken of over een grappige gebeurtenis die zich eerder heeft voorgedaan.
Plagen is acceptabel wanneer beide partijen erom kunnen lachen en niemand zich ongemakkelijk voelt. Het is wederzijds en iedereen voelt zich gerespecteerd.
Wat is pesten op werk?
Pesten op het werk is herhaald negatief gedrag dat vaak gericht is op het belasten van een individu. De bedoeling is om diegene te kwetsen of uit te sluiten. Dit gedrag kan psychologisch, fysiek of emotioneel zijn. Pesten heeft een negatieve impact op de werkplek en het welzijn van de persoon die het ervaart. Hieronder vind je duidelijke voorbeelden van pestgedrag op werk:
- Kenmerken van pesten: Het is herhaaldelijk, onterecht en heeft vaak een schadelijke impact op het slachtoffer. Het kan gevoelens van angst, depressie of onzekerheid veroorzaken.
- Voorbeeld van pesten: Het constant negeren van een collega in vergaderingen. Het continu afkraken van iemands ideeën zonder constructieve feedback. Maar ook het verspreiden van roddels.
Pesten op werk kan leiden tot ernstige mentale en emotionele problemen. Denk hierbij aan verminderde werkprestatie, verhoogde stress en zelfs burn-out.
De verschillen tussen plagen en pesten op de werkvloer
Vaak zijn de verschillen tussen pesten en plagen op werk moeilijk om van elkaar te onderscheiden. Beide zijn namelijk een vorm van interactie, maar met een andere bedoeling. Zo is de een bedoelt met een speelse intentie waarbij de ander denigrerend wordt bedoeld. Het belangrijkste verschil tussen deze twee vormen van communicatie is de intentie en impact achteraf.
Bij plagen praten wij over wederzijds respect. Er worden grapjes gemaakt over lichte situaties en beide partijen kunnen hierom lachen. Gesprekken blijven luchtig en zijn niet bedoeld om de ander achter te laten met negatieve gevoelens.
Wanneer we spreken over pesten is het wel de bedoeling om de ander vervelende emoties te laten ervaren. Vaak zijn dit soort opmerkingen herhaaldelijk en vijandig. Je kunt dit pestgedrag herkennen aan gemene grapjes die de ander naar beneden halen. Dit soort grappen kunnen gaan over kenmerkende eigenschappen van dit persoon, zoals geaardheid, religie of culturele achtergrond. Het is belangrijk om dit gedrag te herkennen en hier meteen iets aan te doen.
Wat kun je doen bij pestgedrag op de werkvloer?
Bij pestgedrag op werk is het belangrijk om actie te ondernemen om een veilige werkomgeving te behouden. Neem daarom meteen contact met jouw leidinggevende of een HR-medewerker. Langdurig lopen met pesterijen is nadelig voor niet alleen jou, maar de gehele groep. Wanneer je liever praat met iemand van buitenaf, kan je altijd een externe vertrouwenspersoon inschakelen. Die kan met jou naar de situatie kijken en de beste oplossingen bedenken.
Externe vertrouwenspersoon bij pesten op werk
Nu de verschillen tussen plagen en pesten op werk duidelijk zijn, kun jij jezelf afvragen waar jij mee te maken hebt. Is dit toch pesten? Dan is er bij jou een vertrouwenspersoon op werk die je te woord kan staan. Wanneer je liever met een externe vertrouwenspersoon praat, kan jij bij ons terecht. Ons gespecialiseerde team staat voor jou klaar om het pestgedrag op werk te verhelpen. Neem vandaag nog contact met ons op en laten wij samen kijken naar de oplossingen!