Logo
Gratis beleidsanalyse

Klachtencommissie

Onafhankelijke klachtonderzoek ongewenst gedrag of integriteitskwesties

  • Onafhankelijke vertrouwenspersonen
  • Training en advies op maat
  • Breed inzetbaar in verschillende sectoren

Onafhankelijke Klachtenbehandeling

  • Zorgvuldige procedure
  • Gedegen onderzoek
  • Professionele commissieleden
  • Onafhankelijk oordeel
  • Uitgebreid onderzoeksrapport

De Vertrouwensdienst biedt een onafhankelijke en onpartijdige klachtencommissie die kan worden ingeschakeld in het geval er een klacht is op het gebied van ongewenste omgangsvormen of integriteit.

Je bent als werkgever op grond van de Arbeidsomstandighedenwet verplicht om een veilige en gezonde werkomgeving voor je werknemers te creëren. Dat wil zeggen dat je een beleid voert, gericht op het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting, ofwel ongewenste omgangsvormen. Een goede klachtenregeling en een onafhankelijke klachtafhandeling zijn daar een essentieel onderdeel van.

Klachten over ongewenst gedrag of integriteitskwesties kunnen bij onze externe klachtencommissie worden ingediend. Wij geven een oordeel over de gegrondheid van de klacht en adviseren vrijblijvend over het verdere vervolg. Wij stellen desgewenst ook een klachtenregeling op voor jouw organisatie.

Onafhankelijke Klachtenbehandeling

Onze klachtbehandeling in 6 stappen

1. Melding

De klachtencommissie ontvangt van de klager een schriftelijke klacht per brief of per e-mail met betrekking tot ongewenst gedrag of een integriteitskwestie.

2. Delen

De klager ontvangt een ontvangstbevestiging en informatie m.b.t. de verdere procedure. De beklaagde en de werkgever worden eveneens geïnformeerd.

3. Behandeling

De klachtencommissie komt bijeen om te bepalen of de klacht ontvankelijk wordt verklaard, oftewel verder in behandeling wordt genomen.

4. Onderzoek

Als de klacht ontvankelijk is verklaard volgt een evenwichtig en zorgvuldig onderzoek. Gebruikelijk hierbij is dat de betrokkenen en eventuele getuigen afzonderlijk worden gehoord.

5. Oordeel

Na zorgvuldige afweging van alle standpunten, feiten en omstandigheden zal de klachtencommissie oordelen of de klacht wel of niet voldoende aannemelijk is geworden en de klacht dus gegrond of ongegrond is.

6. Rapport

De klachtencommissie stuurt een uitgebreide rapportage aan alle betrokkenen waarin de gevolgde procedure staat beschreven en de afweging van alle standpunten, feiten en omstandigheden die tot het betreffende oordeel hebben geleid.

Onze werkwijze

Onze klachtencommissie wordt samengesteld uit ervaren onafhankelijke leden met ruime ervaring als klachtbehandelaar. Zij zijn hoger opgeleid en daarnaast vaak werkzaam als jurist, organisatieadviseur of psycholoog. De grootte en samenstelling van de klachtencommissie is afhankelijk van de complexiteit van de klacht en wordt samengesteld in overleg met de opdrachtgever. De klachtencommissie bestaat minimaal uit twee leden en een voorzitter. De voorzitter is meestal een jurist.

Hoe kan en klacht ingediend worden?

Klagers kunnen hun klacht over ongewenst gedrag of integriteitskwesties bij onze klachtencommissie indienen. De klachtencommissie zal allereerst alle betrokkenen informeren over de procedure waarna wordt bepaald of de klacht ontvankelijk is en in behandeling wordt genomen. Als de klacht ontvankelijk is en in behandeling wordt genomen zal er een objectief en onafhankelijk onderzoek naar de feiten worden gestart waarbij meestal de betrokkenen ook worden gehoord. Het is voor zowel de klager als de beklaagde van belang dat er een evenwichtig en zorgvuldig onderzoek plaatsvindt.

Hoe gaat De Vertrouwensdienst met de klachten om?

De klachtencommissie zal het beginsel van hoor en wederhoor toepassen waarbij iedere partij zijn of haar kant van het verhaal kan toelichten en waarbij de klachtencommissie actief zal luisteren en soms ook kritische vragen zal stellen.

Deze gesprekken vinden afzonderlijk plaats in een veilige omgeving waarbij zowel de klager als de beklaagde de mogelijkheid hebben om zich te laten ondersteunen door een vertrouwenspersoon of een jurist. De klachtencommissie kan, als zij dat belangrijk vindt, op eigen initiatief of op aandragen van de klager of de beklaagde besluiten om getuigen te horen.

Rapporteren van data

De klachtencommissie zal na het bestuderen van alle standpunten, feiten en omstandigheden een rapport opstellen. In dit rapport worden de gevolgde procedure, de feiten, omstandigheden en de standpunten behandeld, naast het oordeel over de vraag of de klacht wel of niet voldoende aannemelijk is geworden en daarmee gegrond of ongegrond is. Het rapport wordt gelijktijdig naar de klager, de beklaagde en de werkgever verzonden. Uiteindelijk bepaalt de werkgever of en welke rechtsgevolgen er aan de bevindingen uit het rapport worden gekoppeld. Zo kan er een verzoek van de werkgever bij de kantonrechter volgen om de arbeidsovereenkomst van de aangeklaagde te ontbinden (de ‘ontbindingsprocedure’).

01.

Individuele klachtafhandeling

Je werkgever hoeft geen lidmaatschap te hebben om een klacht door de klachtencommissie te laten behandelen. Onze klachtencommissie werkt op individuele basis tegen een vast uurtarief.

Je kunt onderstaand klachtenformulier gebruiken om beknopt je klacht bij ons te dienen en we nemen spoedig contact met jou en je werkgever op voor een vrijblijvende prijsopgave voor de klachtbehandeling.

02.

Abonnement klachtencommissie

Je kunt onze klachtencommissie ook aanwijzen als structurele partij waar je medewerkers terecht kunnen met klachten over ongewenst gedrag en integriteit.

Voor slechts € 49,- per jaar kun je onze klachtencommissie opnemen in je personele beleidsregelingen en ontvang je van ons informatiemateriaal. Daarnaast ontvang je jaarlijks van ons een rapportage over de klachtenafhandeling en ondersteunen wij je bij vragen.

03.

Opstellen klachtenregeling

Wil jij een klachtenregeling voor je medewerkers laten opstellen waarin staat aangeven waar zij met hun klachten terecht kunnen en hoe deze op een zo goed mogelijke manier worden afgehandeld?

Wij hebben ruime ervaring in het opstellen van nieuwe- of het actualiseren van bestaande klachtenregelingen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Is een klachtencommissie verplicht?

In Nederland is een klachtencommissie niet wettelijk verplicht voor alle organisaties. Echter, volgens de Arbeidsomstandighedenwet zijn werkgevers verplicht om een veilige en gezonde werkomgeving te bieden. Dit omvat maatregelen tegen psychosociale arbeidsbelasting, zoals ongewenst gedrag. Een goede klachtenregeling en onafhankelijke klachtafhandeling zijn hierbij essentieel. Veel organisaties kiezen vrijwillig voor een klachtencommissie om een objectieve beoordeling van klachten te waarborgen en professionele ondersteuning te bieden bij integriteitskwesties en ongewenste omgangsvormen.

Bij De Vertrouwensdienst kun je rekenen op een professionele, onafhankelijke klachtencommissie voor grondig en onpartijdig onderzoek naar klachten. Neem direct contact op voor meer informatie over de mogelijkheden en voordelen van een klachtencommissie voor jouw bedrijf!

Kosten klachtencommissie

Maak gebruik van onze klachtencommissie door onderstaand klachtenformulier in te vullen. Na ontvangst nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op om eventuele aanvullende informatie op te vragen zodat wij een passende prijsopgave naar de werkgever kunnen sturen.

De kosten voor de inzet van de klachtencommissie tot 3 leden bedraagt € 195,- per uur exclusief BTW. Is er een grotere samenstelling van de commissie nodig dan 3 leden dan wordt hiervoor een meerprijs berekend. 

Als wij een akkoord op de prijsopgave hebben ontvangen wordt de opdracht aan de klachtencommissie verstrekt en gaan zij vervolgens voortvarend te werk. Allereerst zal de klachtencommissie bepalen of de klacht ontvankelijk kan worden verklaard en dus in behandeling wordt genomen. Als dat het geval is volgt er een gedegen onderzoek naar de klacht waarbij beide partijen ook in de gelegenheid worden gesteld van hoor en wederhoor.

De klachtencommissie streeft ernaar om de behandeling van de klacht binnen 4 weken af te ronden. Dan volgt er een oordeel van de klachtencommissie of de klacht gegrond of ongegrond is verklaard. De klachtencommissie zal in een schriftelijk rapport transparant de gevolgde procedure weergeven en onderbouwen welke feiten en omstandigheden zij heeft meegewogen in haar oordeel. 

Een opdracht tot klachtafhandeling verloopt altijd via de werkgever. De werkgever draagt tevens de kosten voor de inzet van de klachtencommissie. 

Klacht indienen?

Vul onderstaand formulier in en wij sturen spoedig een vrijblijvende prijsopgave voor onze klachtencommissie.

Vul het formulier in en wij nemen spoedig contact met u op

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.