Logo
Gratis beleidsanalyse

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Zorg dat de tevredenheid van je medewerkers en de resultaten van jouw bedrijf verbeteren!

  • Onafhankelijke vertrouwenspersonen
  • Training en advies op maat
  • Breed inzetbaar in verschillende sectoren

Medewerkers-tevredenheidsonderzoek

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is belangrijk voor iedere organisatie die de tevredenheid en het welzijn van hun werknemers wil meten en verbeteren. Dit onderzoek verzamelt feedback van medewerkers over diverse aspecten van hun werk en de werkomgeving. Met de uitslag van het medewerkerstevredenheidsonderzoek breng je in kaart wat er speelt binnen de organisatie, van werkplezier en motivatie tot communicatie en leiderschap. Met al deze gegevens kun je actie ondernemen om de werkcultuur te verbeteren en de productiviteit te verhogen. Zo realiseer je ook meteen een exponentiële groei! Neem dus direct contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Waarom een medewerkerstevredenheidsonderzoek laten uitvoeren?

Het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek brengt verschillende voordelen met zich mee. Enkele van de belangrijkste voordelen zijn:

  • Verbeterde productiviteit: Tevreden medewerkers zijn over het algemeen productiever en meer betrokken bij hun werk en het hele bedrijf.
  • Lagere personeelsverloop cijfers: Door te begrijpen wat medewerkers tevreden houdt, kan het verloop worden verminderd.
  • Betere werksfeer: Inzicht in de knelpunten binnen de organisatie kan helpen om een positieve werksfeer te creëren.
  • Verhoogde loyaliteit: Medewerkers die zich gehoord en gewaardeerd voelen, zijn loyaler aan de organisatie.
medewerkerstevredenheidsonderzoek

Wat zijn redenen waarom medewerkers ontevreden zouden zijn?

Er zijn diverse redenen waarom medewerkers ontevreden kunnen zijn. Een belangrijke reden is een gebrek aan erkenning; medewerkers willen dat hun inspanningen worden gewaardeerd. Slechte communicatie binnen de organisatie kan ook tot ontevredenheid leiden, omdat werknemers duidelijke richtlijnen en transparantie nodig hebben.

Onvoldoende groeimogelijkheden zorgen er ook voor dat medewerkers zich vastgelopen voelen, wat hun motivatie schaadt. Vaak merk je dat je werknemers de zin niet meer inzien van hard werken. Oneerlijke beloning is een andere factor. Medewerkers willen namelijk eerlijk beloond worden voor hun werk. Verder kunnen werkdruk en stress, door een te hoge werkdruk en onvoldoende ondersteuning, leiden tot burn-out en verminderde tevredenheid.

Hoe ziet een medewerkerstevredenheidsonderzoek eruit?

Een medewerkerstevredenheidsonderzoek bestaat uit zes stappen. Iedere stap wordt met alle detail en zorg uitgevoerd om de meest betrouwbare en bruikbare resultaten te verkrijgen. Bij De Vertrouwensdienst werken we dus altijd volgens een vaste werkwijze. Dit ziet er als volgt uit:

1
Voorbereiding

In de eerste fase van het medewerkerstevredenheids-onderzoek wordt bepaald wat de doelstellingen van het onderzoek zijn en welke aspecten gemeten moeten worden. Daarbij horen we graag van jou hoe de huidige situatie op de werkvloer is. Zijn jou al punten opgevallen? Hier kunnen wij dan meteen rekening mee houden. We kiezen ook meteen een geschikt moment om het onderzoek uit te voeren.

2
Ontwikkeling van de vragenlijst

De vragenlijst moet zorgvuldig worden samengesteld om alle relevante aspecten van de medewerkerstevredenheid te dekken. Dit kan variëren van vragen over werkdruk en balans tussen werk en privé, tot communicatie en loopbaanmogelijkheden.

3
Uitvoering van het medewerkerstevredenheidsonderzoek

Het medewerkerstevredenheids-onderzoek wordt verspreid onder de medewerkers. Dit kan anoniem gebeuren, waardoor je vaak eerlijkere en meer open antwoorden krijgt. Digitale tools kunnen worden gebruikt om het proces simpeler te maken voor jouw werknemers.

4
Analyse van de resultaten

De verzamelde data uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek wordt geanalyseerd om patronen en trends te herkennen. Dit kan helpen om de belangrijkste ontevredenheden te tackelen, zodat we hier meteen mee aan de slag kunnen. Dit brengt ons dan ook meteen naar de volgende stap.

5
Rapportage en actieplan

Op basis van de uitgebreide analyse wordt een rapport opgesteld met de bevindingen en aanbevelingen. Dit rapport is de basis voor een plan om de geïdentificeerde problemen aan te pakken. Samen met jou stellen we nu een plan op en voeren we dit door om de tevredenheid onder jouw werknemers te verbeteren.

6
Implementatie en follow-up

Het actieplan wordt geïmplementeerd en er worden stappen ondernomen om de aanbevolen verbeteringen door te voeren. Regelmatige follow-ups en opvolgende onderzoeken helpen om de effectiviteit van de genomen maatregelen te monitoren. Mochten hier weer nieuwe punten uit komen of juist verbeterpunten van de genomen acties, dan kunnen we dit ook meteen weer implementeren!

Laat direct een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren

Wil je de tevredenheid van je medewerkers verbeteren en erachter komen waarom je medewerkers eventueel ontevreden zijn? Wacht niet langer en laat direct een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren door een echte specialist. Neem contact op met De Vertrouwensdienst en ontdek hoe wij je kunnen helpen bij het creëren van een betere werkomgeving voor jouw medewerkers. Door de medewerkerstevredenheid van jouw bedrijf te verbeteren, zorg je er indirect voor dat jouw bedrijf weer zal groeien!

Heb je nog vragen?

Ons team van mensen bestaat uit ervaren organisatiedeskundigen, beleidsontwikkelaars en HR-functionarissen gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoeken op het gebied van sociale veiligheid en arbeidsomstandigheden. Zij zijn analytisch, betrokken en helder in de aanbevelingen. Wij zorgen voor een op maat gemaakte aanpak die is afgestemd op jouw specifieke doelstellingen. Onze onderzoeken kunnen losstaand of als onderdeel van een strategisch traject worden uitgevoerd.

Wil je graag weten wat voor jouw situatie passend is of eens praten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op en wij staan je graag te woord.

Heb je hulp nodig? 

Bekijk onze veelgestelde vragen

Onze onderzoeken zijn allemaal verschillend en ook onze werkwijze kan dus ook verschillen. Maar gewoonlijk nemen we eerst telefonisch contact op en spreken wij door wat de wensen en verwachtingen zijn.

Daarnaast vragen wij de eventueel aanwezige beleidsafspraken, regelingen en andere relevante documenten aan ons toe te sturen per e-mail of als dat niet kan per post.

Voor het Werktevredenheidsonderzoek, het Werkbetrokkenheidsonderzoek en de RI&E maken wij gebruik van onze digitale enquetetool. Hiervoor vragen wij een overzicht van de namen en e-mailadressen van de medewerkers.

Voor de uitvoering van het onderzoek Sociale Veiligheid en de RI&E is het noodzakelijk dat wij de organisatie bezoeken en meestal ook persoonlijke gesprekken met medewerkers voeren. Dit doen wij natuurlijk in overleg op een moment waarop het mogelijk is.

Als wij alle informatie hebben verwerkt zullen wij de uitkomst van het onderzoek eerst doorspreken met de opdrachtgever waarna wij alles zullen verwerken in het eindrapport. Het eindrapport wordt per e-mail en/of per post naar de opdrachtgever gestuurd.

Bij de inzet van vragenlijsten aan via onze enquetetool proberen wij altijd een zo hoog mogelijke responsegraad te krijgen omdat dit de uitkomsten van het onderzoek betrouwbaarder maakt. Medewerkers die niet reageren zullen wij daarom herhaalde verzoeken sturen om alsnog de vragenlijsten in te vullen.

Lukt het ons, ondanks herhaalde oproepen nog steeds niet om een betrouwbare responsgraad te behalen, dan zullen wij contact zoeken met jou als opdrachtgever om de oorzaak hiervan proberen te achterhalen en samen af te stemmen welke actie wij hierop kunnen inzetten. Meestal is een herhaalde oproep echter voldoende en missen wij alleen de reactie van medewerkers die gedurende langere tijd afwezig zijn als gevolg van ziekte- of verlof.

Vragenlijsten die wij uitzetten via onze enquetetool zijn digitaal en dat werkt ook het makkelijkst en snelst in de verwerking van de gegevens.

Maar als er een aantal medewerkers zijn die niet over een eigen e-mailadres van het bedrijf beschikken zullen wij in eerste instantie vragen om de privé e-mailadressen.

Als ook deze niet beschikbaar zijn dan zullen wij voor deze medewerkers de vragenlijsten op papier toesturen met een antwoordenvelop en zullen wij ze op ons kantoor alsnog digitaal verwerken in de totaalscore.

De prijs van onze onderzoeken is afhankelijk van de tijd die wij kwijt zijn aan de voorbereiding, de inzet van instrumenten en de tijd van de onderzoekers. Naarmate een groter aantal mensen in het onderzoek is betrokken zullen ook de kosten van het onderzoek toenemen.

Daarnaast kunnen er ook kosten zijn verbonden aan de huur van een locatie voor gesprekken en de reiskosten.

Als wij de wensen en behoefte van het onderzoek met je hebben doorgesproken maken wij altijd een vrijblijvende prijsopgave.

De duur van het onderzoek hangt af van verschillende factoren. Niet complexe onderzoeken kunnen soms al binnen 2 weken zijn afgerond.

Nadat wij (telefonisch) hebben gesproken met de opdrachtgever maken wij een vrijblijvende prijsopgave waarin wij ook aangeven wat de geschatte tijdsduur is voor afronding van ons onderzoek.

Mocht er gedurende het onderzoek blijken dat er onvoorziene factoren of omstandigheden zijn die van invloed kunnen zijn op de geschatte tijdsduur, dan zullen wij hierover in overleg gaan met de opdrachtgever.

Als wij het gevraagde onderzoek hebben afgerond en de uitkomsten van het onderzoek helder zijn, dan zullen wij dit eerst mondeling met de opdrachtgever doorspreken.

Vervolgens gaan wij het onderzoeksrapport opstellen waarin wij aangegeven, welke procedure wij hebben gevolgd, wat de uitkomsten zijn van het onderzoek, de feiten en omstandigheden die van invloed zijn geweest bij het onderzoek en wat de concrete aanbevelingen voor de organisatie zijn.

Het onderzoeksrapport wordt per e-mail en/of per post verstuurd naar de opdrachtgever.

Vul het formulier in en wij nemen spoedig contact met u op

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.