Wat moet je doen met vervelende collega’s omgaan? De 6 tips!
Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er sprake van intimidatie of agressie en weet je niet hoe je hier mee om moet gaan? Je bent niet de enige in Nederland! Maar liefst een kwart van de werkende in Nederland ervaart weleens een vorm van ongewenst gedrag op het werk. Vaak is hierbij een collega of een leidinggevende betrokken. Om jou te helpen bij het met vervelende collega’s omgaan hebben wij hier de 6 tips voor jou op een rijtje gezet:
1. Laten rusten
Soms is vervelend gedrag van een collega incidenteel. Niets doen kan dus een manier zijn om te kijken of dit gedrag vanzelf stopt. Maar op het moment dat het vervelende gedrag regelmatig terugkeert kun je al snel concluderen dat niets doen waarschijnlijk geen passende oplossing is. Sterker nog, wellicht neemt het vervelende gedrag van de collega wel verder toe en zou niets doen er dus ook voor kunnen zorgen voor een verslechtering van de situatie.
2. Bespreken met collega
De situatie te bespreken met een collega die je vertrouwt kan erg verhelderend zijn. Soms kun je zelf niet meer goed oordelen of een collega nu alleen naar jou dit vervelende gedrag vertoont of dat hij of zij dit ook naar andere collega’s doet. Je kunt zelfs tot de ontdekking komen dat er meer collega’s zijn die last hebben van het omgaan met vervelende collega’s, zodat jullie samen kunnen bespreken wat jullie hier aan willen gaan doen.
3. Leidinggevende erbij halen
Het vervelende gedrag van je collega’s bespreken met je leidinggevende is best een grote stap voor veel mensen. Je wilt het wellicht niet groter maken dan nodig of bent bang dat jij of die collega vervelende gevolgen ervaart van je melding. Op zulke momenten helpt het wellicht om te bedenken dat een leidinggevende graag vroegtijdig wil horen als er iemand minder plezier heeft in het werk en niet pas als je besloten hebt te stoppen met het werk.
Je kunt bijvoorbeeld wel met je leidinggevende afspreken dat je graag zelf wilt proberen dit gedrag te stoppen maar als dat niet lukt weer opnieuw met hem of haar wilt praten over andere oplossingen.
4. In gesprek met vertrouwenspersoon
Als jouw werkgever een vertrouwenspersoon heeft betekent dit dat hij niet wil dat er sprake is van ongewenst gedrag op het werk zoals pesten, discriminatie, intimidatie of agressie en geweld. Hij heeft hiervoor immers geïnvesteerd door te zorgen voor een vertrouwenspersoon.
Het fijne van een vertrouwenspersoon is dat je hiermee in gesprek kunt over problemen op je werk zonder dat iemand anders hier weet van hoeft te hebben. De vertrouwenspersoon luistert naar je verhaal en gaat samen met jou bekijken wat de meest passende oplossing is voor de situatie. Jij houdt te allen tijde de regie en de inhoud van je gesprek blijft strikt vertrouwelijk.
5. Klacht indienen
Sommige werkgevers hebben zich aangesloten bij een organisatie of instituut dat onafhankelijke klachtafhandeling doet wanneer je niet kan omgaan met vervelende collega’s. Een klachtencommissie gaat dan kijken of zij de klacht in behandeling kunnen nemen en de klacht verder onderzoeken. Je wordt dan als indiener van de klacht gehoord en ook de beklaagde wordt dan gehoord. Als alle feiten en omstandigheden zijn onderzocht volgt er dan een uitspraak van de klachtencommissie en advies naar de werkgever. Voor sommige vormen van ongewenst zoals discriminatie zijn er ook landelijke klachtencommissies waar je een klacht kunt indienen.
6. Veranderen van baan
Vaak is dit wel de laatste optie die je wilt kiezen, maar het is ook wel goed om deze keuze in je achterhoofd te houden. Je werkgever heeft je aangenomen op basis van je kwaliteiten en zal je waarschijnlijk niet graag willen verliezen door het vervelende gedrag van andere collega’s. Maar hoe gek het ook klinkt, soms is dit de beste oplossing! Als je van mening bent dat het gedrag van die vervelende collega’s niet kan veranderen, dan is veranderen van baan soms gewoon de beste oplossing.
De Vertrouwensdienst: Hulp bij omgaan met vervelende collega’s
Bij De Vertrouwensdienst ondersteunen we werkgevers om ongewenst gedrag zoals vervelende collega’s te voorkomen. Dat doen we op allerlei verschillende manieren door bijvoorbeeld training en beleidsontwikkeling. Maar daarnaast helpen we werkgevers ook om situaties van ongewenst gedrag snel en adequaat op te lossen door als externe vertrouwenspersoon op te treden of onze onafhankelijke klachtencommissie in te schakelen. Voor meer informatie over onze diensten kun je vrijblijvend contact met ons opnemen via e-mail: info@devertrouwensdienst.nl of per telefoon op 085-130 78 43.