Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer
Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld. Deze ongewenste omgangsvormen op werk komen veelvuldig voor in verschillende soorten en omvang. Er kan al sprake zijn van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer als er tegen een bepaalde collega niets vervelends wordt gezegd maar deze wel structureel wordt buitengesloten of genegeerd door andere collega’s.
Wanneer er sprake is van ongewenst gedrag of ongewenste omgangsvormen is voor iedereen anders. We zijn verschillend en hebben verschillende normen en waarden, een andere achtergrond en andere ervaringen opgedaan in het leven. Die verschillen maken dat we anders denken, verschillende inzichten hebben en ook anders reageren. Die verschillen zorgen er ook voor dat we elkaar aanvullen en door samenwerking tot betere resultaten komen.
Om te bepalen wat gewenste en ongewenste omgangsvormen op de werkvloer zijn is er dan ook maar één oplossing en dat is om daar samen op de werkvloer het gesprek over aan te gaan. Onze ervaring is dat deze gesprekken niet alleen nuttig zijn maar ook vaak heel leuk en leerzaam. Je krijgt namelijk een beter beeld over wie je collega’s zijn, wat hun achtergrond is en begrijpt dan ook beter waarom ze op een bepaalde manier reageren.
Wil je bij jou op het werk ook het gesprek aangaan over omgangsvormen en heb je hier hulp bij nodig? De Vertrouwensdienst helpt je graag door het dit gesprek vorm te geven en de resultaten voor je vast te leggen in een gedragscode. Wil je meer informatie, neem dan vrijblijvend contact met ons.
De gevolgen van ongewenst gedrag op het werk
Ongewenst gedrag op de werkvloer komt veelvuldig voor en heeft grote gevolgen voor werknemers en voor de organisatie. Maar liefst 26% van de werkende Nederlanders krijgt jaarlijks te maken met een vorm van ongewenst gedrag op het werk. Dit ongewenst gedrag zorgt voor stress, ziekteverzuim en ongewenst vertrek van personeel. Daarnaast neemt de tevredenheid en de betrokkenheid bij het werk af wat zorgt voor minder creatieve werknemers en lagere productiviteit.
Naast de flinke financiële kosten die hiermee samenhangen zorgt ongewenst gedrag ook nog eens voor reputatieschade voor de werkgever. Medewerkers die te maken krijgen met ongewenst gedrag en uit onvrede de organisatie verlaten, zullen hun negatieve ervaring bij deze werkgever delen met familie en vrienden of in sommige gevallen zelfs hun onvrede uiten via sociale media of de pers.
Alle reden dus voor werkgevers om ongewenste omgangsvormen op het werk te voorkomen en adequaat te af te handelen.