Ruzie op de werkvloer is best begrijpelijk
Heb je ruzie of een conflict met een collega op werk of met je leidinggevende? Dan is het zaak dat dit snel wordt opgelost! Ruzie op de werkvloer zorgt voor spanningen, onrust en is slecht voor de sfeer.
Als ruzie met een collega of leidinggevende op het werk niet adequaat wordt opgelost leidt dit vaak tot verzuim en ongewenst verloop van personeel. Daarbij heeft het ook negatieve gevolgen voor de inzet en productiviteit van de andere collega’s op het werk.
Dat er wrijving, ruzies en conflicten op de werkvloer ontstaan is niet altijd te voorkomen en soms ook best een logisch gevolg. We brengen veel tijd door met collega’s op het werk en hebben vaak te maken met werkdruk en tegengestelde belangen. Tel daar nog eens bij op dat we door drukte of vermoeidheid niet altijd in staat zijn om goed met elkaar te communiceren, en een misverstand leidt al snel tot irritatie en uiteindelijk zelfs tot ruzie.
Hoe kun je ruzie op werk oplossen?
Ruzie op het werk oplossen doe je door inzicht te krijgen in elkaars belangen. Dat inzicht kan alleen maar ontstaan door hier met elkaar het gesprek over aan te gaan.
Bij discussies en ruzie graven we ons graag in, nemen we stelling en bestaat onze communicatie vaak niet meer dan uit argumenten en standpunten. We lopen vast in de communicatie, ontwijken elkaar en gaan uiteindelijk zelfs op zoek naar manieren om de ander te beschadigen.
Antroposoof Friedrich Glasl, beschrijft de verschillende fasen van een conflict in het door hem ontwikkelde model van ‘De Escalatieladder’, waarbij hij de laatste trede omschrijft als ‘totale oorlog’ en er alleen nog maar sprake is van verliezers.
Maar in een goed gesprek -waarin ruimte ontstaat om te bespreken wat voor eenieder belangrijk is, waarom voor die argumenten is gekozen en waarom die standpunten zijn ingenomen- kan niet alleen de ruzie worden beëindigd maar kunnen er ook gezamenlijke oplossingen worden gevonden waardoor er winst voor beide partijen ontstaat.