Logo
Gratis beleidsanalyse

Sociale Veiligheid onderzoek

Zorg voor een sociaal veilige werkomgeving en verhoog het werkplezier van je werknemers!
✔️Conform de Huidige Wet- en Regelgeving

  • Onafhankelijke vertrouwenspersonen
  • Training en advies op maat
  • Breed inzetbaar in verschillende sectoren

Sociale Veiligheid onderzoek

Met een sociaal veiligheidsonderzoek doen we een grondige analyse van de veiligheid binnen jouw organisatie. Op basis van dit onderzoek worden risico’s en problemen getackeld die de sociale veiligheid van medewerkers en anderen die betrokken zijn kunnen beïnvloeden. Het doel is om een veilige en gezonde werksfeer te creëren waar iedereen zich gerespecteerd en beschermd voelt. Bij De Vertrouwensdienst voeren we een uitgebreid sociaal veiligheidsonderzoek uit, waarmee we jouw situatie op de werkvloer in kaart brengen. Vervolgens gaan we met jou rond de tafel om de geïdentificeerde problemen op te lossen. Neem direct contact met ons op om de veiligheid binnen jouw organisatie te waarborgen!

Waarom is Sociale Veiligheid op het werk belangrijk?

Sociale veiligheid is een belangrijk onderdeel voor iedere organisatie. Met een goede, verbeterde sociale veiligheid zal je het verschil merken in het functioneren van jouw bedrijf. Zo zal je nog harder kunnen groeien! Een veilige sociale omgeving zorgt namelijk voor het welzijn van medewerkers, verhoogt hun tevredenheid en productiviteit, en vermindert ziekteverzuim en personeelsverloop. Met een veilige werkomgeving kun je zelfs juridische problemen en reputatieschade voorkomen. Door als organisatie aandacht te geven aan de sociale veiligheid, laat je blijken dat je waarde hecht aan jouw medewerkers!

Sociale Veiligheid op het werk

Hoe werkt een Sociale Veiligheid onderzoek?

Bij De Vertrouwensdienst voeren wij een sociaal veiligheidsonderzoek uit op basis van een duidelijk stappenplan. Zo kunnen wij garanderen dat we alle gaten in het beleid van jouw organisatie kunnen vinden en met de beste oplossingen kunnen komen. Dit proces ziet er als volgt uit:

1
Intake gesprek

De huidige situatie wordt in kaart gebracht.

2
Dataverzameling

Wij gaan aan de slag met interviews, enquêtes, observaties en documentanalyse.

3
Analyse

Grondige evaluatie van de verzamelde gegevens.

4
Rapportage

Gedetailleerd rapport met bevindingen, risico’s en aanbevelingen voor het verbeteren van de sociale veiligheid bij jou op de werkvloer.

5
Terugkoppeling en advies

Presentatie en bespreking van het rapport.

6
Implementatie en ondersteuning

Hulp bij het uitvoeren van de aanbevelingen.

7
Evaluatie en follow-up

Beoordeling van de effecten en blijvende ondersteuning.

Voor wie is een sociale veiligheid onderzoek geschikt?

Een sociaal veiligheidsonderzoek is geschikt voor elke organisatie die de veiligheid en het welzijn van hun medewerkers wil verbeteren. Het maakt niet uit of je een beginnend bedrijf bent met enkele werknemers of een bedrijf met honderden werknemers, een veilige en gezonde werkomgeving is ontzettend belangrijk. Specifiek is dit onderzoek waardevol voor organisaties die te maken hebben met hoge stressniveaus, een verleden van incidenten op het gebied van sociale veiligheid of andere soortgelijke situaties.

Hoe De Vertrouwensdienst jouw sociale veiligheid verbetert!

De Vertrouwensdienst is jouw partner in het creëren van een veilige en ondersteunende werkomgeving. Onze werkwijze is gebaseerd op jarenlange ervaring en bewezen methoden. Voor diverse bedrijven hebben wij de sociale veiligheid drastisch mogen verbeteren met als gevolg een aanzienlijke groei. Wij bieden een breed scala aan diensten, van advies en training tot volledige sociaal veiligheidsonderzoeken en vertrouwenspersonen die je kunt inhuren. Met onze expertise helpen wij je niet alleen bij het tackelen van diverse veiligheidsrisico’s, maar ook bij het vinden van de perfecte oplossing voor jouw bedrijf. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en kom erachter hoe wij jouw organisatie kunnen helpen groeien!

Heb je nog vragen?

Ons team van mensen bestaat uit ervaren organisatiedeskundigen, beleidsontwikkelaars en HR-functionarissen gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoeken op het gebied van sociale veiligheid en arbeidsomstandigheden. Zij zijn analytisch, betrokken en helder in de aanbevelingen. Wij zorgen voor een op maat gemaakte aanpak die is afgestemd op jouw specifieke doelstellingen. Onze onderzoeken kunnen losstaand of als onderdeel van een strategisch traject worden uitgevoerd.

Wil je graag weten wat voor jouw situatie passend is of eens praten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op en wij staan je graag te woord.

Heb je hulp nodig? 

Bekijk onze veelgestelde vragen

Onze onderzoeken zijn allemaal verschillend en ook onze werkwijze kan dus ook verschillen. Maar gewoonlijk nemen we eerst telefonisch contact op en spreken wij door wat de wensen en verwachtingen zijn.

Daarnaast vragen wij de eventueel aanwezige beleidsafspraken, regelingen en andere relevante documenten aan ons toe te sturen per e-mail of als dat niet kan per post.

Voor het Werktevredenheidsonderzoek, het Werkbetrokkenheidsonderzoek en de RI&E maken wij gebruik van onze digitale enquetetool. Hiervoor vragen wij een overzicht van de namen en e-mailadressen van de medewerkers.

Voor de uitvoering van het onderzoek Sociale Veiligheid en de RI&E is het noodzakelijk dat wij de organisatie bezoeken en meestal ook persoonlijke gesprekken met medewerkers voeren. Dit doen wij natuurlijk in overleg op een moment waarop het mogelijk is.

Als wij alle informatie hebben verwerkt zullen wij de uitkomst van het onderzoek eerst doorspreken met de opdrachtgever waarna wij alles zullen verwerken in het eindrapport. Het eindrapport wordt per e-mail en/of per post naar de opdrachtgever gestuurd.

Bij de inzet van vragenlijsten aan via onze enquetetool proberen wij altijd een zo hoog mogelijke responsegraad te krijgen omdat dit de uitkomsten van het onderzoek betrouwbaarder maakt. Medewerkers die niet reageren zullen wij daarom herhaalde verzoeken sturen om alsnog de vragenlijsten in te vullen.

Lukt het ons, ondanks herhaalde oproepen nog steeds niet om een betrouwbare responsgraad te behalen, dan zullen wij contact zoeken met jou als opdrachtgever om de oorzaak hiervan proberen te achterhalen en samen af te stemmen welke actie wij hierop kunnen inzetten. Meestal is een herhaalde oproep echter voldoende en missen wij alleen de reactie van medewerkers die gedurende langere tijd afwezig zijn als gevolg van ziekte- of verlof.

Vragenlijsten die wij uitzetten via onze enquetetool zijn digitaal en dat werkt ook het makkelijkst en snelst in de verwerking van de gegevens.

Maar als er een aantal medewerkers zijn die niet over een eigen e-mailadres van het bedrijf beschikken zullen wij in eerste instantie vragen om de privé e-mailadressen.

Als ook deze niet beschikbaar zijn dan zullen wij voor deze medewerkers de vragenlijsten op papier toesturen met een antwoordenvelop en zullen wij ze op ons kantoor alsnog digitaal verwerken in de totaalscore.

De prijs van onze onderzoeken is afhankelijk van de tijd die wij kwijt zijn aan de voorbereiding, de inzet van instrumenten en de tijd van de onderzoekers. Naarmate een groter aantal mensen in het onderzoek is betrokken zullen ook de kosten van het onderzoek toenemen.

Daarnaast kunnen er ook kosten zijn verbonden aan de huur van een locatie voor gesprekken en de reiskosten.

Als wij de wensen en behoefte van het onderzoek met je hebben doorgesproken maken wij altijd een vrijblijvende prijsopgave.

De duur van het onderzoek hangt af van verschillende factoren. Niet complexe onderzoeken kunnen soms al binnen 2 weken zijn afgerond.

Nadat wij (telefonisch) hebben gesproken met de opdrachtgever maken wij een vrijblijvende prijsopgave waarin wij ook aangeven wat de geschatte tijdsduur is voor afronding van ons onderzoek.

Mocht er gedurende het onderzoek blijken dat er onvoorziene factoren of omstandigheden zijn die van invloed kunnen zijn op de geschatte tijdsduur, dan zullen wij hierover in overleg gaan met de opdrachtgever.

Als wij het gevraagde onderzoek hebben afgerond en de uitkomsten van het onderzoek helder zijn, dan zullen wij dit eerst mondeling met de opdrachtgever doorspreken.

Vervolgens gaan wij het onderzoeksrapport opstellen waarin wij aangegeven, welke procedure wij hebben gevolgd, wat de uitkomsten zijn van het onderzoek, de feiten en omstandigheden die van invloed zijn geweest bij het onderzoek en wat de concrete aanbevelingen voor de organisatie zijn.

Het onderzoeksrapport wordt per e-mail en/of per post verstuurd naar de opdrachtgever.

Vul het formulier in en wij nemen spoedig contact met u op

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.