Logo
Gratis beleidsanalyse

Sociale veiligheid op werk verbeteren in 4 stappen

Wil jij weten hoe je als organisatie de sociale veiligheid op werk kan waarborgen? Dit zijn dé 4 essentiële stappen die je moet nemen!

Sociale veiligheid verbeteren op de werkvloer
Inhoudsopgave

Verbeteren van sociale veiligheid op werkvloer: waarom is het verplicht?

Met een goede basisstructuur van sociale veiligheid op het werk voorkom je ongewenst gedrag. Meer dan 1 op de 4 werknemers in Nederland krijgt jaarlijks te maken met een vorm van ongewenst gedrag op het werk: pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie of geweld. Ongewenst gedrag zorgt voor onveilige situaties op het werk. Jij bent als werkgever vanuit de Arbowet niet alleen verplicht om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek maar ongewenst gedrag zorgt ook voor torenhoge kosten van verzuim, ongewenst vertrek van personeel en reputatieschade. Om dit te voorkomen is het van belang de sociale veiligheid op werk te vergroten en te investeren in een goed sociaal veiligheidsbeleid binnen je organisatie, maar hoe doe je dat, de sociale veiligheid op het werk verbeteren? Wij van de Vertrouwensdienst vertellen je alles dat je moet weten!

1. Ga het gesprek aan met elkaar

Het verbeteren van de sociale veiligheid op werk begint met het starten van een gesprek met elkaar. Tijdens dit gesprek is het belangrijk dat er duidelijk wordt beschreven wat iedereen binnen de organisatie verstaat onder ongewenst gedrag. Hierin zal opvallen dat de meningen hierover uiteenlopen. Aan de hand van duidelijke voorbeelden kun je met elkaar bespreken waar jullie als organisatie gezamenlijk de grens trekken zodat er voor iedereen sprake is van een fijne en veilige werkomgeving.

2. Maak een duidelijke gedragscode

Als je met elkaar hebt vastgesteld wat gewenste en ongewenste omgangsvormen binnen jullie organisatie zijn, is het belangrijk deze afspraken met elkaar vast te leggen. Dit kan in een algemene gedragscode. De algemene gedragscode beschrijft wat gewenst en ongewenst gedrag binnen jullie organisatie is voor huidige en toekomstige personeelsleden. Met een gedragscode laat je naar je medewerkers en klanten zien dat jullie het belangrijk vinden dat er voor iedereen sprake is van een veilige en fijne werkomgeving en dat pesten, discriminatie, seksuele intimidatie, agressie en geweld niet thuishoren in jullie organisatie. Het opstellen van deze code is een essentieel deel van het waarborgen van sociale veiligheid op de werkvloer.

3. Stel een vertrouwenspersoon aan

Nu het duidelijk is geworden wat iedereen belangrijk vindt binnen de organisatie om sociale veiligheid op werk te creëren, is het belangrijk dat er een vertrouwenspersoon wordt aangesteld om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Wij gaan ervan uit dat de klachtenfunctionaris niet vaak om hulp wordt gevraagd, maar wanneer er toch sprake is van ongewenst gedrag is het belangrijk dat er voor de werknemers een vangnet is. Zij kunnen met de vertrouwenspersoon het gesprek aangaan over de onveilige situatie waar zij zich in hebben bevonden. Als organisatie kan je ervoor kiezen om één of meerdere vertrouwenspersonen aan te stellen, maar ook om een externe klachtenfunctionaris in te huren. Goed is het om te weten wat de kosten zijn voor een vertrouwenspersoon. Hierover vertellen wij meer in een van onze blogs.

4. Zorg voor een klachtenregeling

Klachten rondom ongewenst gedrag kunnen zeer complex en gevoelig zijn voor de desbetreffende, maar ook de organisatie zelf. Door niet goed om te gaan met deze meldingen kan het voorkomen dat er verzuim of ongewenst vertrek van het slachtoffer, de dader en eventueel andere werknemers zal plaatsvinden. Belangrijk is dus dat je klachten over ongewenst gedrag serieus neemt en adequaat afhandelt zodat de sociale veiligheid op de werkvloer niet wordt beschadigd. Dit doe je door in een klachtenregeling vast te stellen waar klachten kunnen worden gemeld, wat de procedure is in geval van een klacht en hoe er onafhankelijk onderzoek naar wordt gedaan. Hiermee wordt een situatie van ongewenst gedrag zo snel mogelijk beëindigd en wordt verdere schade zoveel mogelijk beperkt.

Sociale veiligheid op werk waarborgen met de Vertrouwensdienst

Wil je ook aan de slag met sociale veiligheid op werk verbeteren binnen jouw organisatie, maar heb jij hierbij hulp nodig? Wij van De Vertrouwensdienst helpen je graag met het opzetten van een duidelijk plan dat ervoor zorgt dat er een veilige sfeer wordt gecreëerd bij jou op de werkvloer. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden!

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Hoe ga je om met vervelende collega’s? De 6 tips!
Wat moet je doen met vervelende collega’s omgaan? De 6 tips! Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat houdt een vaststellingsovereenkomst in? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Wat is ongewenst gedrag op het werk? Wanneer er sprake is van ongewenste gedrag werkvloer spreken wij over situaties die...

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.