Logo
Gratis beleidsanalyse

Sociale veiligheid verbeteren op de werkvloer

Sociale veiligheid verbeteren op de werkvloer
Inhoudsopgave

Wil jij de sociale veiligheid op het werk verbeteren maar weet je niet goed waar te beginnen? Hier is een goede basisstructuur in 4 eenvoudige stappen.

Sociale veiligheid is verplicht

Met een goede basisstructuur van sociale veiligheid op het werk voorkom je ongewenst gedrag. Meer dan 1 op de 4 werknemers in Nederland krijgt jaarlijks te maken met een vorm van ongewenst gedrag op het werk: pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie of geweld. Ongewenst gedrag zorgt voor onveilige situaties op het werk. Je bent als werkgever vanuit de Arbowet niet alleen verplicht om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek maar ongewenst gedrag zorgt ook voor torenhoge kosten van verzuim, ongewenst vertrek van personeel en reputatieschade. Om dit voorkomen is het van belang de sociale veiligheid te vergroten en te investeren in een goed sociaal veiligheidsbeleid binnen je organisatie.

Maar hoe doe je dat, de sociaal veiligheid op het werk verbeteren?

Stap 1 – Ga het gesprek met elkaar aan.

Begin door met elkaar het gesprek aan te gaan over wat er binnen jullie organisatie wordt verstaan onder ongewenst gedrag. Je zult merken dat de meningen hierover uiteenlopen. Aan de hand van voorbeelden kun je met elkaar bespreken waar jullie als organisatie gezamenlijk de grens trekken zodat er voor iedereen sprake is van een fijne en veilige werkomgeving.

Stap 2 – Leg de grenzen vast in een gedragscode

Als je met elkaar hebt vastgesteld wat gewenste en ongewenste omgangsvormen binnen jullie organisatie zijn is het belangrijk deze afspraken met elkaar vast te leggen. Dit kan in een algemene gedragscode. De algemene gedragscode beschrijft wat gewenst en ongewenst gedrag binnen jullie organisatie is voor huidige en toekomstige personeelsleden. Met een gedragscode laat je naar je medewerkers en klanten zien dat jullie het belangrijk vinden dat er voor iedereen sprake is van een veilige en fijne werkomgeving en dat pesten, discriminatie, seksuele intimidatie, agressie en geweld niet thuishoren in jullie organisatie.

Stap 3 – Stel een vertrouwenspersoon aan

Met het bespreken en vastleggen van ongewenste omgangsvormen heb je een grote eerste stap gemaakt ter voorkoming van grensoverschrijdend gedrag binnen je organisatie en de eerste invulling van het sociale veiligheidsbeleid binnen je organisatie. Maar mocht er onverhoopt toch nog sprake zijn van ongewenst gedrag dan is het belangrijk dat er voor medewerkers een vangnet is waar ze vertrouwelijk in gesprek kunnen over onveilige situaties. Dit doe je door een vertrouwenspersoon voor je organisatie aan te stellen. Je kunt dit doen door één of meerdere medewerkers op te leiden tot vertrouwenspersonen of je kunt deze extern inhuren.

Hier vind je meer informatie over de tarieven voor een extern vertrouwenspersoon.

Stap 4 – Zorg voor een klachtenregeling

Mocht er een medewerker zich onverhoopt melden met een klacht over ongewenst gedrag dan kan dit allemaal zeer vervelende gevolgen hebben voor alle betrokkenen en voor de organisatie zelf. Klachten rond ongewenst gedrag kunnen zeer complex en gevoelig zijn en als ze niet snel en goed worden opgelost kan dit leiden tot verzuim of ongewenst vertrek van het slachtoffer, de dader en eventueel andere werknemers. Wordt een klacht niet serieus genomen of niet naar tevredenheid afgehandeld dan zien we vaak dat deze ontevredenheid intern en ook buiten de organisatie wordt geventileerd. Het gevolg is dan ook nog eens reputatieschade voor de organisatie zelf. Belangrijk is dus dat je klachten over ongewenst gedrag serieus neemt en adequaat afhandelt. Dit doe je door in een klachtenregeling vast te stellen waar klachten kunnen worden gemeld, wat de procedure is in geval van een klacht en hoe er onafhankelijk onderzoek naar wordt gedaan. Hiermee wordt een situatie van ongewenst gedrag zo snel mogelijk beëindigd en wordt verdere schade zo veel mogelijk beperkt.

Zie hier onze tarieven voor het opstellen van een klachtenregeling op maat gemaakt voor jouw organisatie.

Wil je ook aan de slag met sociale veiligheid binnen jouw organisatie maar heb je hulp nodig? Wij van De Vertrouwensdienst helpen je graag met het opzetten hiervan. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.