Logo
Gratis beleidsanalyse

Waarom er nu in iedere organisatie over PSV moet worden gesproken.

Of je als organisatie nu in Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven bent gevestigd, iedere organisatie in Nederland zou juist nu over PSV moeten praten! En dat mag natuurlijk over de laatste landstitel van de voetbalclub zijn maar wij hebben het hier over psychosociale veiligheid.

Waarom er nu in iedere organisatie over PSV moet worden gesproken.
Inhoudsopgave

Psychosociale veiligheid heeft betrekking op de sociale veiligheid die medewerkers ervaren op het werk en is al jarenlang één van de belangrijkste risico’s op uitval en vertrek van medewerkers. Onder psychosociale risico’s vallen alle factoren die stress op het werk kunnen veroorzaken, zoals agressie, pesten, discriminatie, seksuele intimidatie en werkdruk.

Situaties waar medewerkers stress ervaren of zich onveilig voelen op het werk zorgen voor uitval en vertrek van medewerkers en dat zorgt juist in deze krappe arbeidsmarkt bij veel organisaties voor flinke hoofdpijndossiers in de vervanging en invulling van vacatures.

De afgelopen jaren is het verzuim als gevolg van psychosociale klachten alleen maar toegenomen. Over 2023 is het verzuim als gevolg van psychosociale klachten, volgens de grote arbodienstverleners in Nederland, maar liefst met 11% toegenomen. Een werknemer die ziek thuiszit kost de gemiddelde werkgever € 315,- per dag en met een gemiddelde verzuimduur van 240 dagen als gevolg van psychosociale klachten is dit een kostenpost van € 75.600,-. Alle reden dus voor organisaties om blijvend aandacht te hebben voor de psychosociale veiligheid binnen de organisatie.

Maar hoe pak je dat aan, de psychosociale veiligheid verbeteren binnen je organisatie?

1. Meten = weten.

Het mentale welzijn en motivatie van je medewerkers is uitstekend meetbaar en onderzoek kan laten zien waar mogelijke verbeteringen voor jouw organisatie liggen. Onderzoek kan door medewerkers periodiek vragenlijsten te laten invullen en laat zien wat jouw organisatie kan doen om te zorgen voor fijne en veilige werkomgeving.

2. Ga met elkaar in gesprek.

Het is belangrijk bewust aandacht te besteden aan psychosociale veiligheid binnen je organisatie. Zorg dat de onderwerpen sociale veiligheid, mentale welzijn, werkplezier en interpersoonlijke relaties jaarlijks terugkeren in een gesprekkencyclus. De vertrouwenspersoon kan hierbij worden ingezet om de neutraliteit te vergroten.

3. Sociaal veiligheidsbeleid opstellen.

Een gedragscode en integriteitscode beschrijft hoe de organisatie wil dat medewerkers zich gedragen en hoe ze met elkaar omgaan. Door als organisatie hier het gesprek over aan te gaan en afspraken over sociale veiligheid in beleid vast te leggen creëer je bewustwording en dat voorkomt ongewenst gedrag.

4. Zorg voor een goed vangnet.

Naast het proberen te voorkomen van onveilige situaties op de werkvloer is het belangrijk een goed vangnet te creëren mocht er onverhoopt toch sprake zijn van ongewenst gedrag. Een dergelijke situatie wil je zo snel mogelijk verhelpen en voorkomen dat dit leidt tot verzuim, ongewenst vertrek of zelfs reputatieschade voor je organisatie.

Wat zijn de afspraken en mogelijkheden voor een medewerker binnen jouw organisatie die te maken krijgt met ongewenst gedrag en zich onveilig voelt op het werk? Is er een vertrouwenspersoon waar de medewerker vertrouwelijk mee in gesprek kan om de situatie en mogelijkheden te bespreken? Is er een klachtenregeling waarin is vastgelegd hoe met eventuele klachten op het gebied van ongewenst gedrag wordt omgegaan? En waar kunnen medewerkers terecht die een vermoeden hebben van fraude, diefstal of machtsmisbruik binnen de organisatie?

Stress door psychosociale veiligheid verhoogt de kans op verzuim, vermindert de productiviteit en zorgt voor een verminderde werksfeer binnen de organisatie. Alle reden dus voor organisaties om hier blijvend aandacht voor te hebben. Maar ook vanuit de Arbowet ben je als werkgever verplicht om, als onderdeel van je Risico -Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E), periodiek te psychosociale arbeidsbelasting te meten en maatregelen te treffen ter voorkoming van uitval.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Wil jij ook aan de slag met verbeteren van de sociale veiligheid binnen jouw organisatie en kun je daar hulp bij gebruiken? Bij De Vertrouwensdienst hebben wij ruime ervaring in de zorg voor een fijne en veilige werkomgeving. Wij helpen je graag verder met het uitvoeren van onderzoek, opstellen van beleid, externe vertrouwenspersonen en meer. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.