Wat is psychosociale veiligheid (PSV)?
De psychosociale veiligheid binnen een organisatie heeft betrekking op de sociale veiligheid die medewerkers ervaren op het werk en is al jarenlang één van de belangrijkste risico’s op uitval en vertrek van medewerkers. Onder psychosociale risico’s vallen alle factoren die stress op het werk kunnen veroorzaken, zoals agressie, pesten, discriminatie, seksuele intimidatie en werkdruk. Situaties waar medewerkers stress ervaren of zich onveilig voelen op het werk zorgen voor uitval en vertrek van medewerkers en dat zorgt juist in deze krappe arbeidsmarkt bij veel organisaties voor flinke hoofdpijndossiers in de vervanging en invulling van vacatures.
Wat zijn de gevolgen van onvoldoende PSV op de werkvloer?
De afgelopen jaren is het verzuim als gevolg van psychosociale klachten alleen maar toegenomen. Over 2023 is het verzuim als gevolg van psychosociale klachten, volgens de grote arbodienstverleners in Nederland, maar liefst met 11% toegenomen. Een werknemer die ziek thuiszit kost de gemiddelde werkgever € 315,- per dag en met een gemiddelde verzuimduur van 240 dagen als gevolg van psychosociale klachten is dit een kostenpost van € 75.600,-. Alle reden dus voor organisaties om blijvend aandacht te hebben voor de psychosociale veiligheid binnen de organisatie.
Hoe verbeter je de psychosociale veiligheid op werk?
Bij het verbeteren van de psychosociale veiligheid binnen een organisatie is het belangrijk om vooral goed met elkaar in gesprek te gaan en een zorgvuldig samengesteld stappenplan te volgen. Hieronder lees je meer over de 4 stappen tot het verbeteren van de psychosociale veiligheid op werk:
1. Onderzoek uitvoeren
Het mentale welzijn en motivatie van je medewerkers is uitstekend meetbaar en onderzoek kan laten zien waar mogelijke verbeteringen voor jouw organisatie liggen. Onderzoek kan door medewerkers periodiek vragenlijsten te laten invullen en laat zien wat jouw organisatie kan doen om te zorgen voor een fijne en veilige werkomgeving.
2. Ga in gesprek met elkaar
Het is belangrijk bewust aandacht te besteden aan psychosociale veiligheid binnen je organisatie. Zorg dat de onderwerpen sociale veiligheid, mentaal welzijn, werkplezier en interpersoonlijke relaties jaarlijks terugkeren in een gesprekkencyclus. De vertrouwenspersoon kan hierbij worden ingezet om de neutraliteit te vergroten.
3. Sociale Veiligheidsbeleid opstellen
Een gedragscode en integriteitscode beschrijven hoe de organisatie wil dat medewerkers zich gedragen en hoe ze met elkaar omgaan. Door als organisatie hier het gesprek over aan te gaan en afspraken over sociale veiligheid in beleid vast te leggen creëer je bewustwording en dat voorkomt ongewenst gedrag.
4. Creëer een stabiel vangnet
Naast het proberen te voorkomen van onveilige situaties op de werkvloer is het belangrijk een goed vangnet te creëren, mocht er onverhoopt toch sprake zijn van ongewenst gedrag. Een dergelijke situatie wil je zo snel mogelijk verhelpen en voorkomen dat dit leidt tot verzuim, ongewenst vertrek of zelfs reputatieschade voor je organisatie. Door al deze stappen verbeter jij de PSV binnen een organisatie!
De Vertrouwensdienst: Hulp bij verbeteren Psychosociale veiligheid
Wil jij ook aan de slag met verbeteren van de psychosociale veiligheid binnen jouw organisatie en kun je daar hulp bij gebruiken? Bij De Vertrouwensdienst hebben wij ruime ervaring in de zorg voor een fijne en veilige werkomgeving. Wij helpen je graag verder met het uitvoeren van onderzoek, opstellen van beleid, externe vertrouwenspersonen en nog veel meer. Neem vrijblijvend contact met ons via onze website en laten we snel met elkaar om de tafel zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie!