Logo
Gratis beleidsanalyse

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Wat doet een vertrouwenspersoon?
Inhoudsopgave

Wat is een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is iemand waar de medewerkers van een organisatie vertrouwelijk melding kunnen maken van een sociaal onveilige situatie op het werk. Een onveilige situatie kan ontstaan door pesten, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld of discriminatie door collega’s en/of een leidinggevende. We spreken dan van ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag of ongewenste omgangsvormen. Wat iemand als onveilig ervaart is voor iedereen anders.

Met een vertrouwenspersoon kun je vertrouwelijk over je problemen praten zonder dat andere mensen binnen de organisatie hierover worden geïnformeerd.

Wat is de rol van een vertrouwenspersoon?

De rol van vertrouwenspersoon kan worden toegewezen aan één of meerdere medewerkers die werkzaam zijn binnen de organisatie of iemand buiten de organisatie maar speciaal voor deze rol wordt ingehuurd. Bij deze laatste spreken we van een extern vertrouwenspersoon.

De rol van een vertrouwenspersoon is om medewerkers te helpen die geconfronteerd worden met een situatie van ongewenst gedrag of grensoverschrijdend gedrag. Daarnaast kunnen de medewerkers ook bij de vertrouwenspersoon terecht als er integriteitskwesties spelen, zoals machtsmisbruik, het overtreden van regels, fraude of diefstal.

Wanneer er sprake is van ongewenst gedrag of een onveilige situatie is voor iedereen anders. En het kan soms lastig zijn om stappen te ondernemen. Een vertrouwenspersoon biedt in dat soort situaties een luisterend oor en zorgt dat de medewerker zich gehoord voelt.

De vertrouwenspersoon schets de mogelijkheden en bespreekt samen welke oplossing het beste past bij de situatie. Uiteindelijk bepaalt de medewerker wat voor hem/haar de beste oplossing is. Soms is de medewerker geholpen met alleen een luisterend oor.

Alles wat een medewerker met een vertrouwenspersoon bespreekt blijft vertrouwelijk, tenzij er sprake is van ernstige strafbare feiten en de vertrouwenspersoon daardoor een wettelijke verplichting heeft om de vertrouwelijkheid te doorbreken.

Wat is de rol van een vertrouwenspersoon bij een arbeidsconflict?

Een vertrouwenspersoon heeft in beginsel geen rol in een arbeidsconflict want dit kan zorgen voor rolverwarring. Maar een vertrouwenspersoon kan wel worden geconfronteerd met de problematiek en/of het ongewenst gedrag dat voortvloeit uit een arbeidsconflict.

Meestal zal de vertrouwenspersoon wel luisteren naar de melding om helder te krijgen wat er speelt. Maar als blijkt dat de melding de rol van vertrouwenspersoon te boven gaat, of dat er andere zaken spelen dan ongewenst gedrag en integriteit, zal de vertrouwenspersoon doorverwijzen naar professionele hulpverleners en juridische adviseurs.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon heeft de volgende vijf hoofdtaken:

1. Makkelijk en eenvoudig bereikbaar zijn

Het is voor medewerkers niet gemakkelijk als ze te maken krijgen met een onveilige situatie door grensoverschrijdend gedrag of integriteitskwesties. Waarschijnlijk worstelen ze al langere tijd met dit probleem voordat ze de vertrouwenspersoon benaderen. Het is daarom belangrijk dat de vertrouwenspersoon makkelijk en eenvoudig te bereiken is.

Als er moeite moet worden gedaan om de vertrouwenspersoon te bereiken, het contact met de vertrouwenspersoon zichtbaar is voor andere mensen in de organisatie of er veel tijd overheen gaat voordat er een gesprek kan plaatsvinden, kan dit medewerkers ervan weerhouden om hun problemen te bespreken, met ziekteverzuim of ongewenst vertrek tot gevolg.

2. Een luisterend oor bieden

Een vertrouwenspersoon doet de eerste opvang van de medewerker die te maken krijgt met een onveilige situatie op het werk. De vertrouwenspersoon luistert aandachtig en vraagt door om het probleem helder te krijgen. De vertrouwenspersoon toont begrip en zorgt dat de medewerker zich gehoord voelt.

3. Begeleiden en adviseren van de melder

Aansluitend op de problematiek schets de vertrouwenspersoon eventuele oplossingen en bespreekt de mogelijke gevolgen van deze oplossingen, zodat de medewerker een weloverwogen keuze kan maken of hij/zij verdere stappen wil ondernemen en welke het beste past bij de situatie.

4. Voorlichting geven en de organisatie adviseren

Een vertrouwenspersoon zorgt dat hij/zij zichtbaar is binnen de organisatie en geeft periodiek voorlichting over ongewenste omgangsvormen, grensoverschrijdend gedrag en integriteit en bespreekt wat de rol van de vertrouwenspersoon hierbij is.

Een vertrouwenspersoon stelt een geanonimiseerd jaarverslag op en informeert periodiek het management over trends en signalen op het gebied van sociale veiligheid en integriteit. De vertrouwenspersoon doet suggesties ter verbetering van het werkklimaat en het voorkomen van ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties.

5. Nazorg bieden

Een vertrouwenspersoon heeft niet alleen als doel dat een onveilige situatie als gevolg van ongewenste omgangsvormen of integriteit zo spoedig mogelijk wordt verholpen, maar ook dat de gekozen oplossing duurzaam is. Een taak van de vertrouwenspersoon is dan ook om nazorg te bieden en te controleren of de melding naar tevredenheid is afgehandeld en het gewenste resultaat is bereikt.

Waarom een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon draagt bij aan een fijne en veilige werkomgeving en voorkomt ongewenst gedrag en integriteitskwesties. Meer dan een kwart van de werkende bevolking in Nederland krijgt jaarlijks te maken met een vorm van ongewenst gedrag op het werk. Ongewenst/grensoverschrijdend gedrag en integriteitskwesties zorgen voor:
– lagere productiviteit;
– hoger ziekteverzuim;
– ongewenst vertrek/verloop van medewerkers;
– ernstige reputatieschade voor de organisatie; en
– hoge kosten.

Dat wil je natuurlijk niet binnen je organisatie!

Bij De Vertrouwensdienst beschikken we over professioneel opgeleide en onafhankelijke vertrouwenspersonen die zorgen voor fijne werksfeer en veilig werkklimaat. Wil je meer informatie over het inhuren van een vertrouwenspersoon en onze tarieven kijk dan op ‘extern vertrouwenspersoon inhuren‘.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.