Wat is een klachtenprocedure?
Een klachtenregeling of klachtenprocedure heeft als doel om een situatie van ongewenst gedrag of grensoverschrijdend gedrag zo spoedig mogelijk te beëindigen.
In een klachtenregeling staat beschreven hoe er binnen de organisatie wordt omgegaan met klachten op het gebied van ongewenst gedrag. Hier kan bijvoorbeeld in staan dat een medewerker zich met zijn of haar klacht eerst meldt bij de vertrouwenspersoon en die eerst samen naar mogelijke oplossingen kijken. Mocht hiermee de klacht niet kunnen worden opgelost dan kan de vertrouwenspersoon wijzen op de mogelijkheid om een schriftelijke klacht in te dienen die door een onafhankelijke klachtencommissie ongewenste omgangsvormen wordt onderzocht.
Een onafhankelijk klachtenonderzoek zorgt ervoor dat de klager zich serieus genomen voelt. Maar het zorgt er ook voor dat de beklaagde ervan uit kan gaan dat er een objectief en onafhankelijk onderzoek plaatsvindt naar de klacht.
Iedereen wil graag een fijne en veilige werkomgeving. Maar als je dan onverhoopt toch een keer te maken krijgt met ongewenst gedrag op de werkvloer is het belangrijk dat de organisatie van tevoren heeft vastgelegd hoe er met een melding van ongewenst gedrag wordt omgegaan. Dit geeft vertrouwen aan de medewerkers en vergroot het gevoel van sociale veiligheid binnen een organisatie. En het voorkomt daarnaast hoge kosten voor de werkgever.