Logo
Gratis beleidsanalyse

Wat is een klachtenregeling?

Inhoudsopgave

Wat is een klachtenprocedure?

Een klachtenregeling of klachtenprocedure heeft als doel om een situatie van ongewenst gedrag of grensoverschrijdend gedrag zo spoedig mogelijk te beëindigen.

In een klachtenregeling staat beschreven hoe er binnen de organisatie wordt omgegaan met klachten op het gebied van ongewenst gedrag. Hier kan bijvoorbeeld in staan dat een medewerker zich met zijn of haar klacht eerst meldt bij de vertrouwenspersoon en die eerst samen naar mogelijke oplossingen kijken. Mocht hiermee de klacht niet kunnen worden opgelost dan kan de vertrouwenspersoon wijzen op de mogelijkheid om een schriftelijke klacht in te dienen die door een onafhankelijke klachtencommissie ongewenste omgangsvormen wordt onderzocht.

Een onafhankelijk klachtenonderzoek zorgt ervoor dat de klager zich serieus genomen voelt. Maar het zorgt er ook voor dat de beklaagde ervan uit kan gaan dat er een objectief en onafhankelijk onderzoek plaatsvindt naar de klacht.

Iedereen wil graag een fijne en veilige werkomgeving. Maar als je dan onverhoopt toch een keer te maken krijgt met ongewenst gedrag op de werkvloer is het belangrijk dat de organisatie van tevoren heeft vastgelegd hoe er met een melding van ongewenst gedrag wordt omgegaan. Dit geeft vertrouwen aan de medewerkers en vergroot het gevoel van sociale veiligheid binnen een organisatie. En het voorkomt daarnaast hoge kosten voor de werkgever.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Waarom ieder bedrijf een klachtenregeling moet hebben

Als de werkomgeving van een medewerker negatief wordt beïnvloed door collega’s of een leidinggevende is het belangrijk dat dit met de veroorzaker hiervan wordt besproken. Maar soms zijn er drempels om diegene aan te spreken of helpt aanspreken niet.

De werkomgeving van iemand kan negatief worden beïnvloed door pesten, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld of discriminatie. Dergelijk gedrag op de werkvloer noemen we ook wel ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag of ongewenste omgangsvormen.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat jaarlijks maar liefst 26% van de werkende bevolking in Nederland te maken krijgt met een vorm van ongewenst gedrag op het werk. Dat het bij jouw op de werkvloer dus nooit voorkomt is een illusie.

Ongewenst of grensoverschrijdend gedrag zorgt voor ontevreden medewerkers, lagere productiviteit, hoger ziekteverzuim en ongewenst vertrek van personeel. Dit zorgt weer voor torenhoge kosten voor de organisatie.

Niet zelden zullen medewerkers die te maken hebben gehad met ongewenst gedrag op het werk, en waarbij hun melding niet is gehoord of waarbij dit niet naar tevredenheid is afgehandeld, hun ontevredenheid kenbaar maken bij familie, vrienden, op sociale media of zelfs in de pers. Hiermee kan er een flinke reputatieschade ontstaan voor het bedrijf zoals we eerder hebben gezien bij bekende Tv-programma’s als The Voice en De Wereld Draait Door.

Om torenhoge kosten te voorkomen en te zorgen dat de goede reputatie van de organisatie behouden blijft is het belangrijk dat iedere organisatie over een klachtenregeling ongewenste omgangsvormen beschikt.

Een klachtenregeling personeel laat zien dat je klachten op het gebied van ongewenst gedrag serieus neemt, deze niet worden genegeerd en dat je als werkgever de verplichtingen vanuit de Arbowet nakomt met de zorg voor een veilige werkomgeving.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een klachtenregeling voor jouw bedrijf of organisatie? Bij De Vertrouwensdienst maken wij een klachtenregeling op maat voor jouw organisatie. Voor meer informatie zie: ‘klachtenregeling op maat’.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.