Wat houdt een klachtenregeling in?
Een klachtenregeling of klachtenprocedure heeft als doel om een situatie van ongewenst gedrag of grensoverschrijdend gedrag zo spoedig mogelijk te beëindigen.
In een klachtenregeling staat beschreven hoe er binnen de organisatie wordt omgegaan met klachten op het gebied van ongewenst gedrag. Hier kan bijvoorbeeld in staan dat een medewerker zich met zijn of haar klacht eerst meldt bij de vertrouwenspersoon en die eerst samen naar mogelijke oplossingen kijken. Mocht hiermee de klacht niet kunnen worden opgelost, dan kan de vertrouwenspersoon wijzen op de mogelijkheid om een schriftelijke klacht in te dienen die door een onafhankelijke klachtencommissie ongewenste omgangsvormen wordt onderzocht. Dit is iets waar wij van De Vertrouwensdienst jou bij kunnen helpen!
Waarom profiteer je van klachtenregeling als bedrijf?
Als organisatie kan je zeker van een klachtenregeling profiteren, doordat iedereen er weleens te maken krijgt als bedrijf. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat jaarlijks maar liefst 26% van de werkende bevolking in Nederland te maken krijgt met een vorm van ongewenst gedrag op het werk. Dat het bij jou op de werkvloer dus nooit voorkomt is een illusie. De werkomgeving van iemand kan negatief worden beïnvloed door pesten, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld of discriminatie. Dergelijk gedrag op de werkvloer noemen we ook wel ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag of ongewenste omgangsvormen. Wanneer de werkomgeving van een medewerker negatief wordt beïnvloed door collega’s of een leidinggevende is het belangrijk dat dit met de veroorzaker hiervan wordt besproken.
Ongewenst of grensoverschrijdend gedrag zorgt voor ontevreden medewerkers, lagere productiviteit, hoger ziekteverzuim en ongewenst vertrek van personeel. Dit zorgt weer voor torenhoge kosten voor de organisatie. Niet zelden zullen medewerkers die te maken hebben gehad met ongewenst gedrag op het werk, en waarbij hun melding niet is gehoord of waarbij dit niet naar tevredenheid is afgehandeld, hun ontevredenheid kenbaar maken bij familie, vrienden, op sociale media of zelfs in de pers. Hiermee kan er een flinke reputatieschade ontstaan voor het bedrijf zoals we eerder hebben gezien bij bekende TV-programma’s als The Voice en De Wereld Draait Door.
Om torenhoge kosten te voorkomen en te zorgen dat de goede reputatie van de organisatie behouden blijft, is het belangrijk dat iedere organisatie over een klachtenregeling ongewenste omgangsvormen beschikt. Een klachtenregeling personeel laat zien dat je klachten op het gebied van ongewenst gedrag serieus neemt, deze niet worden genegeerd en dat je als werkgever de verplichtingen vanuit de Arbowet nakomt met de zorg voor een veilige werkomgeving.
De Vertrouwensdienst: Professionele klachtencommissie
Bij De Vertrouwensdienst hebben we geringe ervaring met het opstellen van een klachtenregeling. Jij kan als organisatie bij ons terecht voor het aanvragen van een professionele en ervaren klachtencommissie. Neem vandaag nog contact met ons op en dan gaan wij aan de hand van de gemaakte afspraak binnenkort rond de tafel zitten om te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen!