Logo
Gratis beleidsanalyse

Wat is het verschil tussen een interne en externe vertrouwenspersoon?

Wat is het verschil tussen een interne en externe vertrouwenspersoon?
Inhoudsopgave

De interne vertrouwenspersoon

De interne vertrouwenspersoon is een collega op het werk die de taak van vertrouwenspersoon toegewezen heeft gekregen. Bij grotere organisaties is vaak sprake van meer dan één vertrouwenspersoon binnen een bedrijf.

De interne vertrouwenspersoon dient iemand te zijn die een neutrale positie in de organisatie heeft en waarbij niet de schijn van belangenverstrengeling een rol mag spelen. De interne vertrouwenspersoon dient dan ook niet iemand uit het management of anderzijds met een leidinggevende positie te zijn.

Daarnaast dient de interne vertrouwenspersoon ook niet iemand te zijn die werkzaam is als HR-medewerker. Deze laatste heeft vaak een adviserende of ondersteunende rol richting het management als een medewerker problemen heeft op het werk heeft en dat kan conflicteren met de rol van vertrouwenspersoon.

Het voordeel van een interne vertrouwenspersoon is dat hij of zij kennis heeft van de organisatie.

De externe vertrouwenspersoon

Een externe vertrouwenspersoon is iemand die geen andere functie, taak of rol binnen de organisatie heeft dan die van vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon wordt ingehuurd door de organisatie om alleen deze rol te vervullen.

De externe vertrouwenspersoon staat dus wat verder af van de organisatie maar kan daardoor makkelijker een neutrale rol behouden, heeft niet de schijn van belangenverstrengeling en komt niet snel in een rollenconflict terecht.

Doordat de vertrouwelijkheid bij een externe vertrouwenspersoon beter is gewaarborgd is het vaak makkelijker voor een medewerker om open en eerlijk zijn over zijn of haar problemen te vertellen met bepaalde collega’s op het werk.

Het is niet altijd makkelijk om de stap te nemen om met een vertrouwenspersoon te praten. Vaak worstelen melders al langere tijd met de gedachte voordat ze uiteindelijk de stap naar een vertrouwenspersoon maken. De melder wil dit graag in alle vertrouwelijkheid doen en wil ook niet dat een gesprek met de vertrouwenspersoon wordt gezien door andere collega’s. Een vertrouwenspersoon zou daarom ook buiten werktijden bereikbaar moeten zijn zodat de medewerker vanuit huis zijn of haar problemen kan bespreken.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Vertrouwenspersoon intern of extern?

De kosten voor een interne of externe vertrouwenspersoon ontlopen elkaar in de praktijk niet veel. Voor meer informatie over de kosten van een vertrouwenspersoon klik hier.

Toch zijn er nog andere elementen om rekening mee te houden in de keuze voor een interne of externe vertrouwenspersoon.

Belangrijk is dat de vertrouwenspersoon over de juiste kwaliteiten, vaardigheden, kennis en over voldoende tijd beschikt. Hiervoor dient de vertrouwenspersoon een gedegen opleiding te hebben gevolgd en de kennis en vaardigheden blijvend onderhouden met bijscholing, intervisiebijeenkomsten, het bijwonen van congressen en vakliteratuur. De Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) is de beroepsvereniging voor vertrouwenspersonen en heeft een register wat toetst of de vertrouwenspersonen aan deze vereisten voldoen.

Interne vertrouwenspersonen, eventueel in combinatie met een externe vertrouwenspersoon, zien we meer bij grotere organisaties. Alhoewel er ook veel grotere organisaties bewust voor kiezen om de vertrouwenspersoon extern in te huren. Hier zijn verschillende redenen voor:

1. De rol van vertrouwenspersoon vereist de nodige kwaliteiten, kennis en vaardigheden. Dit betekent een investering van tijd en geld vanuit de organisatie. Als de interne vertrouwenspersoon besluit de organisatie te verlaten of door ziekte/verlof langere tijd niet inzetbaar is betekent dit vaak dat er opnieuw moeten worden geïnvesteerd om deze rol in te vullen.

2. De vertrouwelijkheid en toegankelijkheid is minder vanzelfsprekend bij een interne vertrouwenspersoon. Een interne vertrouwenspersoon is ook gewoon een collega en het is niet altijd even makkelijk om je problemen met iemand op het werk te bespreken. Ook voor de interne vertrouwenspersoon kan het soms moeilijk zijn om vervelende situaties aan te horen en hier toch absolute vertrouwelijkheid in te bewaren.

3. De rol van vertrouwenspersoon vereist ook een hoge mate van sensitiviteit en tact waarbij een groot afbreukrisico bestaat, vooral voor de interne vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon kan te maken krijgen met signalen over ongewenst gedrag van een collega van binnen de organisatie. Als de vertrouwenspersoon niet op een tactvolle en integere manier omgaat met deze signalen kan de positie van de melders, maar ook die van de vertrouwenspersoon, ernstig onder druk komen te staan.

Voor middelgrote en kleinere organisaties ligt het meer voor de hand om een externe vertrouwenspersoon in te huren omdat het lastiger is om deze rol goed en duurzaam bij iemand intern neer te leggen. Voor grotere organisaties wordt dit makkelijker maar kunnen er dus andere reden zijn om specifiek voor een externe vertrouwenspersoon te kiezen.

De Vertrouwensdienst beschikt over professioneel opgeleide en ervaren externe vertrouwenspersonen. Ben je op zoek naar een externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie en wil je graag meer informatie? Hier vind je meer informatie over onze dienstverlening en tarieven.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Omgaan met vervelende collega’s
Hoe kun je omgaan met een vervelende collega? Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest of is er...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst te...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer Voorbeelden van ongewenst gedrag op de werkvloer zijn pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.