De interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon is een collega op het werk die de taak van vertrouwenspersoon toegewezen heeft gekregen. Bij grotere organisaties is vaak sprake van meer dan één vertrouwenspersoon binnen een bedrijf.
De interne vertrouwenspersoon dient iemand te zijn die een neutrale positie in de organisatie heeft en waarbij niet de schijn van belangenverstrengeling een rol mag spelen. De interne vertrouwenspersoon dient dan ook niet iemand uit het management of anderzijds met een leidinggevende positie te zijn.
Daarnaast dient de interne vertrouwenspersoon ook niet iemand te zijn die werkzaam is als HR-medewerker. Deze laatste heeft vaak een adviserende of ondersteunende rol richting het management als een medewerker problemen heeft op het werk heeft en dat kan conflicteren met de rol van vertrouwenspersoon.
Het voordeel van een interne vertrouwenspersoon is dat hij of zij kennis heeft van de organisatie.
De externe vertrouwenspersoon
Een externe vertrouwenspersoon is iemand die geen andere functie, taak of rol binnen de organisatie heeft dan die van vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon wordt ingehuurd door de organisatie om alleen deze rol te vervullen.
De externe vertrouwenspersoon staat dus wat verder af van de organisatie maar kan daardoor makkelijker een neutrale rol behouden, heeft niet de schijn van belangenverstrengeling en komt niet snel in een rollenconflict terecht.
Doordat de vertrouwelijkheid bij een externe vertrouwenspersoon beter is gewaarborgd is het vaak makkelijker voor een medewerker om open en eerlijk zijn over zijn of haar problemen te vertellen met bepaalde collega’s op het werk.
Het is niet altijd makkelijk om de stap te nemen om met een vertrouwenspersoon te praten. Vaak worstelen melders al langere tijd met de gedachte voordat ze uiteindelijk de stap naar een vertrouwenspersoon maken. De melder wil dit graag in alle vertrouwelijkheid doen en wil ook niet dat een gesprek met de vertrouwenspersoon wordt gezien door andere collega’s. Een vertrouwenspersoon zou daarom ook buiten werktijden bereikbaar moeten zijn zodat de medewerker vanuit huis zijn of haar problemen kan bespreken.