Logo
Gratis beleidsanalyse

Wat is het verschil tussen een vertrouwenspersoon en een mediator?

Wil jij een mediator of vertrouwenspersoon inschakelen, maar wil jij eerst weten wat de verschillen zijn? Met duidelijke voorbeelden vertellen wij je alles wat je moet weten over deze twee bemiddelaars!

Vertrouwenspersoon
Inhoudsopgave

Wat houdt een mediator en vertrouwenspersoon in?

Zowel een mediator als een vertrouwenspersoon is een bemiddelaar die helpt om specifieke situaties te verhelpen. Vaak zie je wel dat een vertrouwenspersoon wordt ingezet voor het welzijn van één persoon. Daarentegen wordt een mediator ingezet om conflicten tussen twee of meerdere partijen op te lossen. Hierbij wordt gekeken naar het welzijn van de gehele groep in plaats van de individu. Beide bemiddelaars zijn in te schakelen voor een scala aan situaties en voor verschillende taken. In dit blog gaan wij dieper in beide rollen duiken en de duidelijke verschillen aantonen. Zo weet jij precies wie je moet inschakelen voor welk vraagstuk!

Wat is een mediator?

Een mediator dient als onafhankelijke derde partij om conflicten tussen twee of meerdere partijen op te lossen. Hierbij houdt deze persoon een neutrale houding en wordt gekeken naar het belang van de groep. De mediator leidt het proces om tot een oplossing te komen. Zo hoeft er geen rechter te worden ingeschakeld. Hieronder vind je enkele voorbeelden van wat een mediator voor jou kan betekenen:

  • Procesbegeleiding: Tijdens dit gesprek zorgt de mediator voor structuur. In dit gesprek kunnen alle partijen hun standpunten vertellen en worden deze besproken.
  • Neutrale houding: Onpartijdig zijn is een belangrijk kenmerk van een mediator. Het is belangrijk dat alle partijen zich gehoord voelen zodat er een onbevooroordeeld advies kan worden gegeven.
  • Zoeken naar oplossingen: Een mediator helpt naar het zoeken van oplossingen die voor beide partijen aanvaardbaar zijn.
  • Opstellen van vaststellingsovereenkomst: Wanneer beide partijen akkoord gaan met de oplossing, stelt de mediator een schriftelijke overeenkomst op.
  • Voorkomen van conflicten: De mediator kan ook worden ingeschakeld om escalatie van situaties te voorkomen. In dit geval dient hij in een preventieve functie.

Wat is een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is iemand binnen (intern) of buiten (extern) de organisatie die zich bezighoudt met medewerkers ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door te luisteren naar problemen. Ook kan dit zijn door samen te zoeken naar oplossingen voor specifieke situaties. Over het algemeen kun je het volgende verwachten wanneer je een vertrouwenspersoon inschakelt:

  • Luisterend oor bieden: De vertrouwenspersoon biedt een veilige omgeving. Hierin kan de medewerker zijn gevoelens uiten zonder zich zorgen te hoeven maken.
  • Begeleiding en advies: Afhankelijk van de situatie geeft een vertrouwenspersoon advies passend bij het probleem.
  • Geven van voorlichting: Een vertrouwenspersoon kan worden ingeschakeld om voorlichting te geven aan een organisatie. Hierin vertelt deze bemiddelaar wat de normen zijn op de werkvloer. Ook wordt hier uitgelegd wat je kan doen wanneer je op werk te maken krijgt met vervelende situaties als intimidatie of discriminatie.
  • Klachtenproces begeleiden: Wanneer iemand een officiële klacht wil indienen kan hij/ zij terecht bij de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat er met deze klacht iets wordt gedaan en zoekt naar een passende oplossing.
  • Preventieve rol: Door vroegtijdig problemen te signaleren draagt de vertrouwenspersoon bij aan een veilige werksfeer.

Wat zijn de duidelijke verschillen tussen een mediator en vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon en mediator zijn beide ervaren bemiddelaars. Toch zijn er duidelijke verschillen tussen deze twee steunfiguren. Hieronder is een tabel waarin de variatie tussen beide partijen goed te zien is:

Kenmerk Vertrouwenspersoon Mediator
Doel Ondersteuning en begeleiding bieden Conflicten oplossen via bemiddeling
Manier van werken Luisteren, adviezen en begeleiden Neutraal bemiddelen en begeleiden
Vertrouwelijk Strikt vertrouwelijk – informatie wordt niet gedeeld zonder toestemming Informatie in mediation blijft vertrouwelijk, maar wordt wel gedeeld met betrokken partijen
Moment van inschakelen Bij persoonlijke problemen of ongewenst gedrag Bij conflicten die opgelost moeten worden
Zoekt oplossingen voor Vaak gericht op het welzijn van één persoon Gericht op oplossingen zoeken voor alle partijen

Wanneer schakel je een mediator of vertrouwenspersoon in?

Wij willen de verschillen tussen een vertrouwenspersoon en mediator zo duidelijk mogelijk maken. Hierom hebben wij hieronder beschreven wanneer je één van deze partijen het beste kunt inschakelen:

Wanneer schakel je een vertrouwenspersoon in?

De vertrouwenspersoon is gespecialiseerd in omgaan met situaties waarin ongewenst gedrag voorkomt. Denk hierbij aan intimidatie pesten of discriminatie. Samen ga je om de tafel zitten om te kijken naar de beste oplossingen.

Ook wanneer je kampt met stress of burn-out kan je bij een vertrouwenspersoon terecht. Hij/ zij is gericht op jouw welzijn en creëert een veilige omgeving waar jij kan praten. Een luisterend oor bieden is dan ook een belangrijk kenmerk van deze steunfiguur.

Wanneer je te maken hebt met andere conflicten of problemen kun je altijd terecht bij deze bemiddelaar. Zij gaan in samenwerking met jou kijken naar gepaste oplossingen en stellen een plan van aanpak op gemaakt voor jou.

Wanneer schakel je een mediator in?

Een mediator is voor vele gevallen in te schakelen. Vooral wanneer je te maken hebt met een conflict waar meerdere partijen komen kijken, is de mediator de juiste keuze. Zowel bij arbeidsconflicten, zakelijke conflicten en persoonlijke conflicten is een mediator in te schakelen.

Voorbeelden van dit soort conflicten die een mediator oplost staan hieronder beschreven:

  • Arbeidsconflicten: Meningsverschillen tussen collega’s, medewerkers of leidinggevenden. Ook conflicten over ontslag vallen hieronder.
  • Zakelijke conflicten: Verschillen tussen partners en klanten worden opgelost door een mediator in te schakelen.
  • Persoonlijke conflicten: Denk hierbij aan familieruzies of echtscheidingen.

Externe vertrouwenspersoon inschakelen van De Vertrouwensdienst

Bevind jij je in een situatie waarin een externe vertrouwenspersoon nodig is? Bij De Vertrouwensdienst staat een gespecialiseerd team voor je klaar om te helpen bij diverse situaties! Besluit vandaag nog contact op te nemen met onze bemiddelaars. Samen gaan wij kijken naar jouw huidige situatie en zoeken naar gepaste oplossingen.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Werkgever
Mentale gezondheidsklachten bespreken met je werkgever in 8 stappen
Waarom is het belangrijk mentale klachten te bespreken met je baas? Het bespreekbaar maken van mentale gezondheidsklachten met je werkgever...
Buitengesloten op de werkvloer
Buitengesloten in je team, wat kan je doen?
Buitengesloten op werk kan het volgende met je doen Het gevoel buitengesloten te worden binnen je team kan een zware...
Collega's
Grenzen aangeven op je werk
Waarom is je grenzen aangeven op werk belangrijk? Grenzen aangeven op werk is op allereerste plek het belangrijkste voor jezelf....

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.