Wat zijn de kosten voor een vertrouwenspersoon?
Om dit duidelijk aan te geven maken we onderscheidt in interne en externe vertrouwenspersonen.
Kosten interne vertrouwenspersoon
De tijd die een vertrouwenspersoon kwijt is aan overleg, voorlichting en meldingen hangt af van de grootte van de organisatie en de aard en ernst van de meldingen. De tijd die een medewerker nodig heeft om invulling te kunnen geven aan de rol van interne vertrouwenspersoon, en dus vrijgesteld is van zijn/haar eigen werkzaamheden is gemiddeld tussen de 2 en 8 uur per week. Voor deze uren geldt dat de interne vertrouwenspersoon salaris ontvangt wat hoort bij de reguliere functie die diegene vervult en er dus ook loonkosten aan zijn verbonden. Deze loonkosten verschillen per persoon en worden verder niet in de berekening meegenomen.
Een opleiding en registratie als vertrouwenspersoon kost circa € 2.000,-. De jaarlijkse kosten voor professionalisering zijn ongeveer € 1.500,-.
Kosten externe vertrouwenspersoon
Op basis van een berekening van het Ministerie van Sociale Zaken komt er jaarlijks gemiddeld per 50 werknemers één melding van ongewenst gedrag bij de vertrouwenspersoon waarvoor 2 uur inzet van een vertrouwenspersoon voor nodig is.
Aan de hand van deze berekening zijn de jaarlijkse kosten voor een bedrijf met 50 werknemers als volgt:
€ 180,- Abonnementskosten
€ 150,- Gesprekskosten
———
€ 330,- Totaal
Als de externe vertrouwenspersoon ook wordt ingezet voor voorlichting en beleidsontwikkeling dan zullen de jaarlijkse kosten toenemen. De kosten zullen echter jaarlijks variëren afhankelijk van het aantal meldingen. Maar bedrijven zouden per 50 werknemers rekening moeten houden met jaarlijkse kosten tussen de € 330,- en € 1.500,- voor een externe vertrouwenspersoon.
Ben je benieuwd naar de tarieven van De Vertrouwensdienst voor een professionele externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie? Klik dan hier: Tarieven De Vertrouwensdienst.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is iemand waarbij medewerkers van een organisatie vertrouwelijk in gesprek kunnen gaan over een sociaal onveilige situatie op het werk. Een medewerker kan met een sociaal onveilige situatie te maken krijgen als er sprake is van pesten, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld of discriminatie. Daarnaast kun je ook vertrouwelijk met de vertrouwenspersoon in gesprek als er integriteitskwesties spelen zoals het overtreden van regels, fraude, machtsmisbruik of diefstal.
De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en probeert de melder te helpen door mogelijke oplossingen aan te dragen en samen te bespreken welke oplossing het beste past bij de situatie.
Interne of externe vertrouwenspersooon?
Er zijn twee manieren waarop een vertrouwenspersoon kan worden ingezet. Er kan één of meerdere medewerkers van de organisatie de rol van vertrouwenspersoon worden toegewezen. In dit geval spreken we van een interne vertrouwenspersoon.
Of er kan iemand van buiten de organisatie worden ingehuurd om deze rol te vervullen. Dan hebben we het over een externe vertrouwenspersoon. Een combinatie van interne en een externe vertrouwenspersoon is ook mogelijk.
De kosten voor een interne of externe vertrouwenspersoon ontlopen elkaar in de praktijk niet veel. Toch zijn er nog andere elementen om rekening mee te houden in de keuze voor een interne of externe vertrouwenspersoon.
Belangrijk is dat de vertrouwenspersoon over de juiste kwaliteiten, vaardigheden, kennis en over voldoende tijd beschikt. Hiervoor dient de vertrouwenspersoon een gedegen opleiding te hebben gevolgd en de kennis en vaardigheden blijvend onderhouden met bijscholing, intervisiebijeenkomsten, het bijwonen van congressen en vakliteratuur. De Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) is de beroepsvereniging voor vertrouwenspersonen en heeft een register wat toetst of de vertrouwenspersonen aan deze vereisten voldoen.
Interne vertrouwenspersonen, eventueel in combinatie met een externe vertrouwenspersoon, zien we meer bij grotere organisaties. Alhoewel er ook veel grotere organisaties bewust voor kiezen om de vertrouwenspersoon extern in te huren. Hier zijn verschillende redenen voor:
1. De rol van vertrouwenspersoon vereist de nodige kwaliteiten, kennis en vaardigheden. Dit betekent een investering van tijd en geld vanuit de organisatie. Als de interne vertrouwenspersoon besluit de organisatie te verlaten of door ziekte/verlof langere tijd niet inzetbaar is betekent dit vaak dat er opnieuw moeten worden geïnvesteerd om deze rol in te vullen.
2. De vertrouwelijkheid en toegankelijkheid is minder vanzelfsprekend bij een interne vertrouwenspersoon. Een interne vertrouwenspersoon is ook gewoon een collega en het is niet altijd even makkelijk om je problemen met iemand op het werk te bespreken. Ook voor de interne vertrouwenspersoon kan het soms moeilijk zijn om vervelende situaties aan te horen en hier toch absolute vertrouwelijkheid in te bewaren.
3. De rol van vertrouwenspersoon vereist ook een hoge mate van sensitiviteit en tact waarbij een groot afbreukrisico bestaat, vooral voor de interne vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon kan te maken krijgen met signalen over ongewenst gedrag van een collega van binnen de organisatie. Als de vertrouwenspersoon niet op een tactvolle en integere manier omgaat met deze signalen kan de positie van de melders, maar ook die van de vertrouwenspersoon, ernstig onder druk komen te staan.
Voor middelgrote en kleinere organisaties ligt het meer voor de hand om een externe vertrouwenspersoon in te huren omdat het lastiger is om deze rol goed en duurzaam bij iemand intern neer te leggen. Voor grotere organisaties wordt dit makkelijker maar kunnen er dus andere reden zijn om specifiek voor een externe vertrouwenspersoon te kiezen.